“Det viktiga är att folk känner sig trygga när vi är med”

Ingela,-Matts-och-NinaDen komplicerade konflikten i Colombia som tvingat uppåt fem miljoner människor från sina hem är i medieskugga, men tvångsförsvinnandena, våldet och övergreppen fortsätter. I början maj kom fyra personer som skyddat och stöttat människor som trots hot och våld arbetar för mänskliga rättigheter i Colombia tillbaka till Sverige. Nina Vollmer, Ingela Andersson, Ana Falk och Matts Olsson har varit Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer där i upp till fyra år och berättar här helt kort om upplevelser och erfarenheter.

Hallå där!

Vilka är de starkaste upplevelserna ni tar mer er?
Matts: Det starkaste är att vi har fått se en positiv utveckling – som när den afrocolombianska organisationen COCOMOPOCA efter 11 års kamp till slut fick rätt till sin mark (=titulering). Det löser inte alla problem men det är et viktigt steg i rätt riktning och det var härligt att få dela deras glädje.

Ingela: Ja, det var jättekul att få vara med på tituleringen. Så många fredsobservatörer har varit med och arbeta för detta, men just vi fick vara med och få cred för det arbetet.

Matts: Det är svårt att välja ett speciellt tillfälle – det viktiga är att folk fortsätter ringa för att de känner sig tryggare att göra sitt arbete när vi är med. Jag hade inte åkt tillbaka en vända till om jag inte hade trott att det var meningsfullt arbete.

Vad skulle ni vilja berätta om Colombia?
Nina: I medierna ser det ut som att det bara är bra nu, men även om det finns positiva tendenser har det egentligen inte hänt så mycket.

Ingela: Attackerna mot människorättsförsvarare ökade under 2011…

Nina: … och det som har hänt är att det är bättre bland högdjuren i storstäderna men mycket sämre på landsbygden.

Under återstoden av maj fortsätter de fyras arbete med seminarier, föreläsningar och annat för att sprida informatio om situationen i Colombia och Kristna Fredsrörelsens arbete där.

Ana, Ingela, Nina och Matts har fått efterträdare som fortsätter deras arbete – följ dem på bloggen sweforcolombia.com. Du kan stödja deras arbete genom att ge en gåva på bg: 900-03 16. Varje hundralapp i gåva blir en tusenlapp med hjälp av Sida-pengar.

Marija Fischer Odén