Tycker du att arbetet för fred i världen går alldeles för långsamt? Det tycker vi på Kristna Fredsrörelsen också!

Här hittar du saker du kan göra för freden. Här och nu. Tillsammans kan vi skapa förändring!

Kontakta en politiker

Det krävs inte särskilt många personer som kontaktar en politiker i samma fråga för att hen ska ta frågan på allvar. Så gå ihop ett gäng kompisar, bestäm en fråga ni tycker är viktig (till exempel frågan om svensk vapenexport till diktaturer) och kontakta en politiker om det. Ni kanske inte åstadkommer jättestora förändringar på en gång, men genom att visa att fredsfrågor är viktiga kan vi tillsammans på sikt skapa en fredligare värld.

Investera smart

AP-fonderna investerar i företag som kränker mänskliga rättigheter och förstör miljön. #schysstapensioner är en kampanj för att ändra reglerna.

> Så här kan du påverka för schyssta pensioner

Skriv en insändare

Skriv en insändare till din lokala tidning i ett ämne som engagerar dig. Insändarsidorna hör till de mest lästa sidorna i lokaltidningar, så chansen att din insändare blir läst är stor. Tänk på att skriva kortfattat, ha ett tydligt budskap och avsluta gärna med en uppmaning. Här är några förslag på ämnen:

• Stoppa vapenexport till diktaturer
  • Ickevåld – inte vapen – är vägen till fred
  • Stoppa ockupationen av Västsahara

Delta i kampanjer

Med jämna mellanrum driver Kristna Fredsrörelsen kampanjer av olika slag för att försöka förändra en viss fråga. Då hittar du mer information om kampanjen på vår webbplats, så håll utkik och delta när du har möjlighet.

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.