För att sprida kunskap om ickevåld anordnar Kristna Fredsrörelsen regelbundet utbildningar i ickevåld. Det sker här hemma i Sverige men vi anordnar också utbildningar tillsammans med våra samarbetsorganisationer runt om i världen.

Du kan gå en av Kristna Fredsrörelsens kurser i ickevåldets principer, metoder och livsstil. Ickevåld är något som påverkar det inre och yttre, både politik och tro. Och i mötet mellan människor i vardagen, hur människor är mot varandra och hanterar sina konflikter kan ickevåldet hjälpa till att skapa det samhälle vi vill ha och de människor vi vill vara.

Skräddarsydda kurser och workshops

Inom Kristna Fredsrörelsen finns ett nätverk av utbildade ickevåldstränare. De finns över hela landet och kan hålla en kortare eller längre kurs i ickevåld – allt efter gruppens intressen och behov. För mer information och bokning, kontakta utbildningssekreterare Kerstin Bergeå via telefon 08-453 68 41 eller genom att e-posta till kerstin.bergea@krf.se.

Bli ickevåldsutbildare

Kristna Fredsrörelsen anordnar utbildningar av ickevåldsutbildare, med inriktning på Mellanöstern, tillsammans med Studieförbundet Bilda med jämna mellanrum. Kursen är cirka 9 dagar lång, utspridda över en termin, plus en 8 dagar lång studieresa till Israel och Palestina. Utöver att deltagarna fördjupar sig i ickevåld lär de sig också interaktiva pedagogiska metoder för att sprida vidare sin kunskap om ickevåld.

Syftet med utbildningen är att du efter utbildningen ska utbilda i ickevåld och sprida engagemanget för ickevåld som förändringskraft.

”Tack vare utbildningen har jag idag en riktigt bra grund att stå på när jag jobbar med ickevåld och konflikthantering. Den kunskap och erfarenhet jag har fått märker jag också präglar väldigt stora delar av mitt arbete, vara sig det är gudstjänster, undervisning eller mötet med olika människor”

– Angela Collin, Studentpastor och utbildad ickevåldstränare 2011

Kontakta utbildningssekreterare Kerstin Bergeå via telefon 08-453 68 41 eller genom att e-posta till kerstin.bergea@krf.se för information eller frågor om aktuella kurser.

Fred, ickevåld och ledarskap – en ettårig folkhögskolekurs

Härnösands folkhögskola ger i samverkan med Kristna Fredsrörelsen kursen Fred, ickevåld, ledarskap. Det är en distanskurs på halvfart som också innehåller studieresa till Israel och Palestina Kursen ger dig konkreta verktyg och strategier för förändringsarbete. Du blir diplomerad ickevåldsutbildare. Syftet är att du under och efter utbildningen ska kunna utbilda i ickevåld och sprida engagemanget för ickevåld som förändringskraft. Utöver ickevåld tar kursen också upp ämnen som mänskliga rättigheter, religionens roll och genusfrågor.

Kursfakta: En termin distans (höst), halvfart. Tre obligatoriska träffar i Härnösand och studieresa ca tio dagar. Ansökan senast 15 april.

Läs mer på hfs.se/utbildningar/fred-ickevald-ledarskap/

Kontaktuppgifter: Kerstin Bergeå, 08-453 68 41, kerstin.bergea@krf.se eller Erik Stålberg erik.stalberg@hfs.se, 0611-55 85 30

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.