Många som arbetar med fred och säkerhet lägger stora resurser på rapporter, debattartikar och namninsamlingar. För att vidga den fredspolitiska diskussionen och bjuda in fler, inte redan invigda, tror vi i Kristna Fredsrörelsen att det även behövs andra, mer kreativa ingångar.

Vi får inte glömma bort att människor är kreativa varelser och att vi kan använda just kreativitet, konsthantverk och humor för att nå människor och skapa en fredskultur. Kristna Fredsrörelsen utbildar därför i vad vi kallar kreativ aktivism och ickevåld.

Deltagare i våra utbildningar har fått lära sig olika praktiska metoder för kreativt fredsarbete – allt från handarbetsaktivism (craftivism) till gatukonst till teater till performance. Kreativitet och praktik har varvats med teori och fördjupning på teman som lokalt fredsarbete, antirasism, nedrustning och konflikter i världen. Inbjudna gäster har berättat om sitt arbete och lett oss i workshops.

En betydande del av utbildningen har ägnats åt att skapa små och stora utåtriktade kreativa manifestationer på teman som fred, ickevåld och rättvisa. Dessa har sedan dokumenterats av utbildningens deltagare så att manifestationernas budskap har kunnat spridas till fler genom sociala medier. Några av dessa manifestationer, liksom annat innehåll på kursen, presenteras i ett album på vår flickr och i följande film:

Utbildningar i kreativ aktivism

För närvarande har Kristna fredsrörelsen inga planer på att hålla en utbildning i kreativ aktivism under 2016. Men självklart kan du ändå anmäla ditt intresse för att bli utbildad! Kontakta då Kristna Fredsrörelsens utbildningssekreterare Kerstin Bergeå via kerstin.bergea@krf.se.

Tove

Bland det viktigaste jag lärt mig under kursen är att konst och kreativitet inte behöver vara ”perfekt”. Jag hoppas kunna inspirera fler till att börja. Och jag hoppas på att allt oftare få se olika färgglada, kreativa skapelser i det offentliga rummet som kontrast till tråkig betong och reklamskyltar.

– Tove Lundin, journalist utbildad i kreativ aktivism 2014

Workshops och manifestationer

De kreativa aktivister som har utbildats av Kristna Fredsrörelsen håller ibland kortare workshops med grupper som är intresserade av att med kreativa medel föra fram ett budskap.

Ibland hjälper de kreativa aktivisterna också till att anordna manifestationer. Till exempel utformades en manifestation mot rasism som troende aktivister med olika religiös bakgrund deltog i under Almedalsveckan 2015.

IMG_2335 IMG_5647

Kreativ aktivism i sociala medier

Våra kreativa aktivister är produktiva och kommunikativa. När de har gjort någon kreativ manifestation brukar de fota den och lägga upp dem i sociala medier under hashtagen
#kreativaktivism. Nedan är ett urklipp från vad deltagarna har publicerat på instagram.

kreativ-aktivism-instagram

Vill du veta mer?

Om du vill ha mer information om kreativ aktivism och hur du kan engagera dig? Kontakta utbildningssekreterare Kerstin Bergeå på kerstin.bergea@krf.se!

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.