Går det att brodera sig till en fredligare värld? Vad händer om vi bemöter våld och orättvisor med färg och fantasi?

Vi som är Kristna Fredsrörelsen tror att ickevåld är vägen till fred och rättvisa, och vi tror att kreativitet är en viktig del av det ickevåldsliga arbetet. Därför håller vi på med det vi kallar för kreativ aktivism. Vårt arbete kan ses som en del av en världsvid rörelse där människor i till exempel Afghanistan och Mexiko förenar samhällsförändrande arbete med konst och hantverk. Inspirerade av dem lär vi oss att skapa saker med våra händer och med våra kroppar som gör den del av världen som vi befinner oss i mer fredlig och rättvis.

Medan rationella argument talar till människors intellekt öppnar kreativitet upp människors hjärtan för känslor som inte går att värja sig mot. Vi vill väcka en längtan efter en bättre värld. Vi vill också bjuda in fler människor att delta i arbetet för fred och rättvisa. Vi tror att vi bygger solidaritet och gemenskap genom att skapa tillsammans. Genom den kreativa aktivismen kan vi hoppas på en värld som vi ännu inte kan se, men som vi kan ana när vi med våra händer gestaltar den utopi vi längtar efter.

Namnlös

Kreativ aktivism som ickevåldsmetod

Den kreativa aktivismen kan förstås som en del av det gandhianska ickevåldet, vilket inte enbart består av subversiva protester mot orättfärdigheter i samhället utan också av konstruktion av alternativ. Genom att bygga ett alternativ kan vi, istället för att bara byta ut härskarklassen underminera härskarsystemet med hjälp av ett annat system. Om vi vill att något viktigt ska bli gjort, sa Gandhi, måste vi tillfredsställa inte bara förnuftet utan också beröra människors hjärtan. En förståelse av den kreativa aktivismen som en metod för utopisk gestaltning är gemensamt för många akademiker, konstnärer och aktivister. Otto von Busch, som är forskare, hantverkare och aktivist kallar hantverksaktivism för ”mikroutopiska projekt”. Genom att gestalta utopin kan vi, menar ickevåldsforskaren Stellan Vinthagen, både vinna motpartens tillräckliga förtroende och publikens aktiva stöd. I den kreativa aktivismen gestaltas utopin inte bara med hjälp av våra ord utan också med hjälp av våra kroppar och vårt hantverk.

Utbildningar i kreativ aktivism

Kristna Fredsrörelsen anordnade vid två tillfällen längre utbildningar i kreativ aktivism, en gång 2014 och en gång 2015. Båda utbildningarna bestod av tre utbildningsträffar utspridda över året. Kreativitet och praktik varvades med teori och fördjupning på teman som lokalt fredsarbete, antirasism, nedrustning och konflikter i världen. Inbjudna gäster berättade om sitt arbete och lett oss i workshops. Deltagarna i kurserna tränades i hantverksaktivism och gatukonst och med hjälp av dessa praktiker fördjupades engagemanget för fred och rättvisa. Mellan utbildningsträffarna höll utbildningens deltagare kontakten genom en onlineplattform där de regelbundet fått teoretiska och praktiska hemuppgifter att arbeta med.

För närvarande har Kristna fredsrörelsen inga planer på att hålla en utbildning i kreativ aktivism under 2016. Men självklart kan du ändå anmäla ditt intresse för att bli utbildad! Kontakta då Kristna Fredsrörelsens utbildningssekreterare Kerstin Bergeå via kerstin.bergea@krf.se.

Sedan början av 2016 träffas en grupp kreativa aktivister i Stockholm en gång i månaden i Alvik för att lära sig mer om ett specifikt ämne samt om en specifik typ av kreativt skapande. Kontakta kerstin.bergea@krf.se för att få reda på när gruppen träffas och hur du kan bli en del av den.

Tove

Bland det viktigaste jag lärt mig under kursen är att konst och kreativitet inte behöver vara ”perfekt”. Jag hoppas kunna inspirera fler till att börja. Och jag hoppas på att allt oftare få se olika färgglada, kreativa skapelser i det offentliga rummet som kontrast till tråkig betong och reklamskyltar.

– Tove Lundin, journalist utbildad i kreativ aktivism 2014

Workshops och manifestationer

De kreativa aktivister som har utbildats av Kristna Fredsrörelsen håller ibland kortare workshops med grupper som är intresserade av att med kreativa medel föra fram ett budskap.

Ibland hjälper de kreativa aktivisterna också till att anordna manifestationer. Till exempel utformades en manifestation mot rasism som troende aktivister med olika religiös bakgrund deltog i under Almedalsveckan 2015.

IMG_2335 IMG_5647

Kreativ aktivism i sociala medier

Våra kreativa aktivister är produktiva och kommunikativa. När de har gjort någon kreativ manifestation brukar de fota den och lägga upp dem i sociala medier under hashtagen
#kreativaktivism. Nedan är ett urklipp från vad deltagarna har publicerat på instagram.

Vill du veta mer?

Om du vill ha mer information om kreativ aktivism och hur du kan engagera dig? Kontakta utbildningssekreterare Kerstin Bergeå på kerstin.bergea@krf.se!

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.