Kristna Fredsrörelsen söker kommunikatör (vikariat) - Kristna Fredsrörelsen

Kristna Fredsrörelsen söker kommunikatör (vikariat)

Datum: april 13, 2024 | Kategori: Lediga jobb

Vill du sätta fredsfrågor på dagordningen och stärka engagemang för rättvisa tillsammans med oss? Som kommunikatör på Kristna Fredsrörelsen har du en nyckelroll i att driva och utveckla vår externa kommunikation. Du jobbar nära generalsekreteraren för att genomföra insatser som ger synlighet åt våra frågor, engagerar våra medlemmar och stärker vårt varumärke.

Om oss

Kristna Fredsrörelsen är en ideell förening som arbetar för fred och rättvisa, ett samhälle utan våld och ett hållbart sätt att leva. Vi skapar handlingsutrymme för hotade människorättsförsvarare och stödjer fredsaktörer i konfliktområden i Latinamerika och Afrika. Kombinerat med folkbildnings- och opinionsarbete i Sverige bidrar vi till att skapa fredliga och inkluderande samhällen. Vår rörelse vilar på en hundraårig tradition av att förändra samhället genom ickevåld och trosbaserat fredsarbete och vi strävar alltid efter att vara en del av den förändring som vi vill se i världen. Kristna Fredsrörelsen är en medlemsbaserad organisation med aktiva medlemmar spridda över Sverige. Vi är ca 45 anställda fördelade på olika kontor i Colombia, Guatemala, Mexiko och Stockholm. Våra 9 medarbetare på kansliet i Stockholm sitter i Ekumeniska Centrets fina lokaler vid Alviks torg. Välkommen att bli del av ett team med stor vilja att påverka och göra skillnad! Läs mer om oss på https://krf.se/om-oss/

Ditt uppdrag

Som kommunikatör på Kristna Fredsrörelsen är du både en nyckelperson i att kommunicera vår verksamhet externt och inom medlemsrörelsen. Kommunikatören har övergripande ansvar för organisationens utåtriktade kommunikation och driver arbetet framåt både på ett operativt och strategiskt plan. Bland kommunikatörens arbetsuppgifter ingår redaktionellt arbete, innehållsproduktion, insamling, medlemskommunikation- och viss administration. Du samordnar organisationens kommunikationsarbete, implementerar den grafiska profilen och säkerställer att befintliga strategidokument efterföljs.

Tjänsten är placerad på kansliet i Alvik och du arbetar direkt under generalsekreteraren.

Din profil

Vi söker dig som har en bred erfarenhet av kommunikation och ser gärna att du har jobbat inom civilsamhället eller inom internationellt arbete. För att trivas i rollen behöver du vara förberedd på att arbeta flexibelt och adaptivt efter de behov som finns och uppstår. Du har god förmåga att planera och ta egna initiativ, är trygg som person och i din yrkesroll. Du trivs i att arbeta mot uppsatta mål och du har en förmåga att prioritera och fokusera på det som är väsentligt. Du planerar, organiserar och genomför arbetet på ett effektivt sätt och är självgående i att sätta och hålla deadlines. Vi ser gärna att du är en god skribent med stilistisk finkänsla och du bör ha ett öga för färg och form för att kunna utföra enklare grafisk produktion. Vi befinner oss i en intensiv period som ställer stora krav på samarbete och intern kommunikation och kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer:

• Relevant akademisk- eller yrkesutbildning (journalistik, media- och kommunikation etc) eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
  • Minst tre års erfarenhet av kommunikationsarbete, gärna inom ideell sektor
  • God erfarenhet av att producera trycksaker och tidskrifter
  • God erfarenhet av innehållsproduktion- och planering för webb och sociala medier
  • Erfarenhet av medlemsadministration och insamling
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Meriterande om du har:

• Kunskaper i spanska i tal och skrift
  • Erfarenhet av arbete med freds-, konflikt- och rättighetsfrågor i civilsamhället
  • Erfarenhet av att arbeta i konfliktområde och med konflikt- och riskanalyser
  • Erfarenhet av att arbeta med genusfrågor/intersektionalitet och konfliktkänslighet
  • Kännedom om Kristna Fredsrörelsen, kunskaper i ickevåld och erfarenhet av folkrörelsearbete är meriterande

Ansvarsområde

Du har verksamhetsansvar för Kristna Fredsrörelsens kommunikation riktad till allmänhet, medlemmar och givare och ett övergripande ansvar för organisationens kanaler, digitalt och i tryck. Du implementerar insamlingsarbetet i nära samråd med generalsekreteraren. I tjänsten ingår även att vara pressansvarig.

• Ett meningsfullt arbete i ett stimulerande sammanhang
  • Möjlighet till distansarbete och flexibel arbetstid
  • Friskvårdsbidrag och friskvårdstimme
  • Förmånliga arbetsvillkor och 37,5 timmars arbetsvecka
  • Anslutna till kollektivavtalet för Ideella och Idéburna Organisationer.

Tillträde: 1 juni – 14 februari 2025

Placering: Stockholm

Anställningsform: Vikariat 100%

Låter det intressant?

Välkommen att skicka din ansökan som ska bestå av CV och personligt brev. Urval sker löpande och sista ansökningsdag är den 30 april. Din ansökan skickas till rekrytering@krf.se, ange” vikariat kommunikatör” som referens när du skickar in din ansökan. För frågor om tjänsten, kontakta kommunikatör Julius Copcutt på julius.copcutt@krf.se

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med rekryterare samt säljare av annons- eller bemanningslösningar.