Kristna Fredsrörelsen bildades år 1919 som Svenska Världsfredsmissionen. Bakgrunden var erfarenheterna efter Första världskriget. Det hade varit mer omfattande och förödande än något tidigare krig i Europa. Krigsföringen byggde på massmobilisering och allmän värnplikt.

Medan nationalkyrkorna stod sida vid sida med krigsmakterna såg rörelsens grundare det som oförenligt med kristen tro att bära vapen och delta i krig. Vapenvägran – en civil olydnadshandling som inte sällan straffades med fängelse – blev ett viktigt sätt att ta ställning. Och man protesterade mot den svenska vapenexporten.

Mycket har förändrats under åren. 1977 bytte organisationen namn till Kristna Fredsrörelsen. Efter Kalla krigets slut står varken stormaktsblock eller stora arméer mot varandra. Den allmänna värnplikten är borta, i Sverige och i många andra länder. Samtidigt fortsätter vapenindustrin att växa. Krigen finner nya men inte mindre dödliga former. Utgångspunkten för Kristna Fredsrörelsens arbete är lika relevant idag som i rörelsens begynnelse: allmän och total nedrustning och en värld fri från våld.

Arbete för fred, ickevåld och nedrustning sedan 1919

1919 875 personer bröt sig ur Svenska Freds- och skiljedomsföreningen för att fokusera mer på vapenvägrarfrågor och vända sig till kyrkorna. De bildade Svenska Världsfredsmissionen (SVFM).

1922 SVFM ställde kravet att byta ut värnplikt mot vårdplikt

1930 SVFM protesterar till regeringen mot Bofors vapenexport

1931 SVFM går ihop med Kristna Krigstjänstvägrarrörelsen

1939-45 Under andra världskriget sattes många vapenvägrare i fängelse (50 personer 1942) och SVFM inrättar stödkassa till drabbade familjer.

1963-65 SVFM tar initiativ till den utredning som bland annat leder till möjligheten att göra vapenfri tjänst.

1968 SVFM går samman med den radikalpacifistiska sektionen av Förbundet för Kristet Samhällsliv, Svenska Försoningsförbundet. Därmed kommer förbundet med i den internationella fredsorganisationen International Fellowship of Reconciliation (IFOR).

1977 SVFM byter namn till Kristna Fredsrörelsen (KrF).

1981 Är med och samlar ihop 56.000 namnunderskrifter mot vapenexport som lämnas till riksdagen.

1980-tal Period med många manifestationer, föredrag, studieresor, kurser i civil olydnad, kartläggningar av samfundens vapenaktier och mycket mer.

1991 Äntligen utdelning för KrF:s arbete sedan organisationens start att kunna få vapenfri tjänst utan särskild prövning.

1994-97 KrF börjar skicka fredsobservatörer till Guatemala.

2000 Arbetet med fredsobservatörer utvidgas till att även omfatta Mexiko (Chiapas).

2004 Start för arbete med internationell medföljning i Colombia.

2010 Startar samarbetet ”Salaams vänner” tillsammans med Svenska Muslimer för fred och rättvisa.

2012 Startar folkhögskolekursen ”Fred, ickevåld och ledarskap” på Härnösands folkhögskola.

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.