AP-fonderna investerar i företag som kränker mänskliga rättigheter och förstör miljön. #schysstapensioner är en kampanj för att ändra på detta!

Vill du ha schyssta pensioner som inte bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring? Bra! Det vill vi som står bakom den här kampanjen också. Problemet är att AP-fonderna allt för ofta investerar i företag som kränker mänskliga rättigheter och förstör miljön.

Just nu diskuteras AP-fondernas framtid i riksdagen. Vi måste ligga på för att se till att investeringsreglerna ändras så att våra pengar inte far runt och beter sig hur som helst i världen!

Läs mer och tag ställning på www.schysstapensioner.nu

Vi står bakom kampanjen

Varför engagerar sig Kristna Fredsrörelsen i denna fråga?

I många delar av världen pågår brutala konflikter som handlar om rätten till mark och naturtillgångar. Inte sällan är det människor som länge levt på ett traditionellt sätt, exempelvis urfolk, som hotas och tvångsförflyttas när internationella bolag vill få tillgång till värdefulla mark och naturtillgångar.

Kristna Fredsrörelsen fick 2007 en förfrågan om stöd och skydd från en grupp i Guatemala som organiserade lokalbefolkningens och urfolkens motstånd mot en gruva som heter Marlingruvan. Organisationer hade upplevt hot, trakasserier och en av de aktiva, en äldre kvinna överlevde mirakulöst ett mordförsök när hon protesterade mot företaget Goldcorp som driver Marlingruvan. Sedan 2008 medföljer och skyddar Kristna Fredsrörelsen den organisation som organiserar arbetet med urfolkens rättigheter i relation till gruvdriften i området runt Marlingruvan. Samtidigt investerade de svenska AP-fonderna i början av 2013 sammanlagt cirka 300 miljoner svenska kronor i företaget Goldcorp.

Exemplet från Marlingruvan visar tydligt att världen hänger ihop och att våra liv i Sverige också påverkar orättvisor och konflikter i andra delar av världen. Våra pensionspengar växer på bekostnad av rätten till liv, mark och rent vatten för Guatemalas urfolk. Det kan vi inte acceptera!

Debattartiklar om Schyssta pensioner

Genom nätverket Schyssta pensioner har frågan om AP-fondernas placeringar hållits levande. Nedan finns länkar till flera olika debattartiklar som nätverket har skrivit för att påverka AP-fonderna.

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.