Efter ett långt och blodigt inbördeskrig skrevs fredsavtalet under 1996 i Guatemala. Sedan dess har människorättsorganisationer kämpat för mänskliga rättigheter och rättvisa för de brott som begicks under kriget. Här har Kristna Fredsrörelsen sedan början av 2000-talet fredsobservatörer som medföljer dessa modiga människorättsförsvarare.

Guatemala är idag ett post-konfliktsamhälle som präglas av höga våldsnivåer och en utbredd straffrihet. Människorättsförsvarare som arbetar med historisk rättvisa är mycket utsatta för hot och trakasserier. Det krävande arbetet att samla bevis över brott som begicks under inbördeskriget för att kunna ställa de ansvariga till svars, har börjat ge resultat. Under våren 2016 dömdes exempelvis två ansvariga från militärbasen Sepur Zarco till 240 respektive 120 års fängelse för brott mot mänskligheten och mord respektive påtvingade försvinnanden. Det var första gången som militärer dömts för sexuellt våld som ett brott mot mänskligheten i en nationell domstol. Kristna Fredsrörelsens medföljda organisation Mujeres Transformando el Mundo spelade en aktiv roll i rättsprocessen, som representant för de målsägande kvinnorna.

> Läs mer om Sepur Zarco-domen

Situationen för organisationer som arbetar med urfolks rättigheter, kvinnors rättigheter och fackliga rättigheter är ofta svår, då de utsätts för hot och våld. Kristna Fredsrörelsen har fredsobservatörer i landet sedan 2001, som arbetar med medföljning av vittnen och överlevare till folkmordet. År 2006 inledde vi även medföljning av andra organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. Arbetet koordineras genom det internationella projektet Acoguate (La Coordinación de Acompañamiento Internacional en Guatemala).

> Följ fredsobservatörerna i Guatemala på Kristna Fredsrörelsens blogg

Bild: Från rättegången mot den före detta diktatorn Efrain Ríos Montt, april 2013

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.