Kristna Fredsrörelsen arbetar sedan i början av 2000-talet i Chiapas, som är den sydligaste delstaten i Mexiko. Delstaten är rik på naturresurser men stora delar av befolkningen, särskilt urfolken, är fattig. 1994 väckte zapatisternas uppror uppmärksamhet över hela världen.

Nyårsdagen 1994 startades ett väpnat uppror i Chiapas av några tusen personer som kallade sig för zapatister, efter revolutionsledaren Zapata. Zapatisterna krävde en jordreform, demokrati och sociala förbättringar av regeringen. Förhandlingar påbörjades efter en kort tids stridigheter mellan militär och zapatister. I början på 2001 genomfördes zapatisterna en tre veckor lång demonstration mot huvudstaden med krav på ökade rättigheter för urfolken i Mexiko. Marschen fick stor uppmärksamhet och cirka 150 000 personer samlades i huvudstaden för att möta dem med flaggor och hyllningar. Detta ledde till att nya lagar antogs som åtminstone på pappret stärker urfolkens rättigheter.

I dag kan konflikten i Mexiko beskrivas som lågintensiv. Den militära närvaron är hög och det finns stora problem med brott mot de mänskliga rättigheterna. Migranter från Centralamerika är en hårt utsatt samhällsgrupp i Mexiko, då det finns många exempel på hur migranter har kidnappats och utpressats av kriminella gäng.

Kristna Fredsrörelsen har fredsobservatörer i Chiapas som arbetar med medföljning av människor och organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. Dessa människorättsförsvarare blir ofta utsatta för hot och trakasserier. Med hjälp av våra och andras fredsobservatörer i området minskar hoten eftersom fredsobservatörerna utgör en internationell närvaro och kan rapportera om övergrepp.

I Mexiko medföljer vi människorättsorganisationer och personer som arbetar för mänskliga rättigheter.

> Följ fredsobservatörerna i Mexiko på Kristna Fredsrörelsens blogg

Bild: Kristna Fredsrörelsens fredsobservatör Josefine Sjöberg medföljer en människorättsorganisation under en demonstration  2015.

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.