Sydsudan är världens nyaste stat som bildades 2011 genom en delning av Sudan i en nordlig och en sydlig del. 2013 bröt ett inbördeskrig ut som skördat tusentals offer och drivit miljoner människor på flykt. Mitt i all förödelse arbetar Kristna Fredsrörelsens samarbetsorganisation ONAD för att skapa en hållbar fred.

Efter 40 år av krig i området är Sydsudan ett mycket fattigt land med en nästan obefintlig infrastruktur. Sydsudan befinner sig nu i en internt väpnad konflikt sedan stridigheter bröt ut i december 2013 mellan president Salva Kiirs regeringsstyrkor och rebellgrupper trogna den förra vicepresidenten Riek Machar. Tusentals människor har dödats och över 1,5 miljon människor har tvingats fly sina hem.

Men parallellt med dessa strider pågår också ett hoppingivande fredsarbete. Kristna Fredsrörelsen har sedan 1999 stöttat lokalt fredsarbete i Sudan och Sydsudan. Från 2013 fokuserar vi vårt stöd till Organization for Nonviolence and Development (ONAD) i Sydsudan. Mitt under brinnande konflikt som ställt etniska grupper mot varandra, samlar ONAD nyckelpersoner från olika etniska och religiösa grupper för påverkansarbete och utbildning i fredsbyggande, demokratisering och mänskliga rättigheter. Utbildningarna ger deltagarna verktyg i konkret fredsarbete och riktar sig specifikt till ledare från olika religioner, för att de i deras lokala sammanhang ska kunna stävja motsättningar och verka för enhet.

Ett konkret resultat av ONAD:s arbete är de drygt tio fredsklubbar som vuxit fram efter att läraren Najwa Salbistor gått en ickevåldsutbildning som ONAD och Kristna Fredsrörelsen anordnat. Najwa är lärare som efter utbildningen startade en fredsklubb för sina elever. Där lär de sig genom interaktiva övningar om vad ickevåld och försoning är och hur det kan bidra till att skapa en hållbar fred.

ONAD är även en ickevåldsröst i de pågående sydsudanesiska fredsförhandlingarna, som hålls i Etiopiens huvudstad Addis Abeba.

Bild: Najwa Salbistor lär ut icekvåldsmetoder till sin fredsklubb i Sydsudan.

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.