Kristna Fredsrörelsen skickar fredsobservatörer till våldsdrabbade områden i Colombia, Guatemala och delstaten Chiapas i Mexiko. Syftet är att ge utrymme för lokalt freds- och människorättsarbete och att skydda civilbefolkningen.

Metoden kallas ”preventiv närvaro” och handlar om att förebygga våld. Genom att vara på plats visar fredsobservatörerna att omvärlden ser och bryr sig om vad som händer – och det minskar risken för hot och våld. Eftersom observatörerna ingår i internationella nätverk av organisationer och personer som reagerar på brott mot de mänskliga rättigheterna gör risken för kritik och internationell uppmärksamhet att väpnade grupper, myndigheter och andra drar sig för att trakassera personerna och organisationerna som fredsobservatörerna medföljer.

”Medföljningen har räddat våra liv. /…/ Vi kvinnor som började organisera oss för rättvisa i Guatemala hade aldrig överlevt om det inte vore för den internationella medföljningen”
– Blanca Rosa de Hérnandez, medarbetare på människorättsorganisationen Famdegua i Guatemala

Läs mer om metoden preventiv närvaro.

Vad innebär det att vara fredsobservatör?

Att vara fredsobservatör innebär att jobba med praktiskt fredsarbete genom ickevåldsmetoder. Det är ett spännande, lärorikt och stundtals krävande arbete. Så om du känner dig redo för en utmaning – bli fredsobservatör!

Kristna Fredsrörelsen har cirka 10 stycken fredsobservatörer i Colombia, cirka 4 stycken i Guatemala och cirka 4 stycken i Mexiko. Varje år rekryteras nya observatörer. Annonserna skickas normalt ut i juni med deadline för ansökan i början av september. I mitten av januari påbörjas sedan utbildningen, följd av utresa i slutet av februari eller början av mars. Tjänstgöringsperioden är på mellan 1-2 år beroende på vilket land fredsobservatören åker till. Rekryteringsperioden pågår normalt i slutet av höstterminen varje år. Håll utkik under Lediga jobb om du är sugen på att bli fredsobservatör!

Se filmen om hur det är att vara fredsobservatör i Mexiko och Guatemala, gjord av teamet som var ute 2013-2014.

Följ fredsobservatörerna på Kristna Fredsrörelsens blogg: blogg.krf.se

Vi har samlat några av de vanligaste frågorna om fredsobservatörerna under Vanliga frågor. Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.