Kristna Fredsrörelsen söker kommunikatör – Kristna Fredsrörelsen

Kristna Fredsrörelsen söker kommunikatör

Datum: november 7, 2019 | Kategori: Lediga jobb

Vill du ha ansvar för Kristna Fredsrörelsens operativa kommunikationsarbete? Vill du vara med och bygga en ickevåldsrörelse för oss som tror på fred och rättvisa? Vi letar nu efter en kommunikatör med erfarenhet från informationsspridning, påverkansarbete och opinionsbildning.

Kristna Fredsrörelsen verkar för fred genom ickevåld – i vardagen, på samhällsnivå och för att förebygga våldsamma konflikter. För oss är mänskliga rättigheter en förutsättning för en hållbar fred.

Arbetsuppgifter

Som kommunikatör har du det övergripande ansvaret för att Kristna Fredsrörelsens operativa kommunikationsarbete är effektivt, enhetligt och målgruppsanpassat. Du utvecklar strategier och producerar innehåll till digitala och tryckta kanaler. Tjänsten organiserar seminarium och bistår vid marknadsföring av kurser och event.

Du är ett stöd i utvecklingen av budskap kring insamling och medlemmar och stöttar vår organisationssekreterare gällande formgivning av medlemsutskick. Du håller kontakten med våra landkontor i Latinamerika om prioriteringar och innehåll och samordnar kommunikationsinsatser från kansliet. Som kommunikatör skriver du även debattartiklar och pressmeddelanden och verkar i nära samarbete med Kristna Fredsrörelsens kommunikationsansvarige.

Ansvarsområden

• Ansvara för att förvalta organisationens planerade kommunikationsarbete samt att kommunikationsarbetet inom hela verksamheten följer satta strategier.
  • Ansvara för organisationens digitala kanaler.
  • Ansvara för att ta fram organisationens tryckta produkter.
  • Helhetsansvar för CRM-system.
  • Övergripande ansvar för landkontorens informations- och påverkansarbete riktat mot målgrupper utanför arbetsländerna (i första hand Sverige, EU och FN-systemet i Geneve).

Kvalifikationer

• Relevant utbildning inom kommunikation, journalistisk eller liknande.
  • Goda kunskaper i Office-paketet, Adobe InDesign, Adobe Photoshop och webbpublicering med webbverktyget WordPress.
  • Erfarenhet av press- och opinionsarbete.
  • Kunskap inom fotografi, bildbehandling och formgivning.
  • Erfarenhet av påverkansarbete, gärna genom nätverk.
  • Mycket goda kunskaper i svenska, engelska och spanska.
  • Kunskap om preventiv närvaro och/eller skydd av MR-försvarare.

Personliga egenskaper

• Utmärkt förmåga att formulera sig i skrift, särskilt på svenska, och anpassa sig efter målgrupp och kanal.
  • Självständig med god förmåga att prioritera.
  • God förmåga att arbeta både operativt och strategiskt.

Meriterande

• Kunskap om informationssäkerhet, främst digital.
  • Erfarenhet av folkrörelsearbete och arbete med ideella organisationer.
  • Kunskap inom freds- och konfliktfrågor samt mänskliga rättigheter.

Omfattning och varaktighet

Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten är förlagd till Kristna Fredsrörelsens kansli i Alvik, Stockholm.

Ansökan och information

Ansökan ska innehålla personligt brev och CV. Sista ansökningsdag är den 28 november 2019. Urval och intervju kommer att ske löpande så skicka gärna ansökan omgående. Vi välkomnar alla sökande oavsett vilken trosuppfattning du har eller inte har.

Ansökningshandlingar skickas till: rekrytering@krf.se eller Kristna Fredsrörelsen, Box 14038, 16714 Bromma. Märk ditt mail eller kuvert med ”Ansökan Kommunikatör”.

För frågor om tjänsten, kontakta generalsekreterare lotta.becker@krf.se

För fackliga frågor kontakta Sandra Eriksson sandra.eriksson@krf.se