Kristna Fredsrörelsen söker vikarierande kommunikatör – Kristna Fredsrörelsen

Kristna Fredsrörelsen söker vikarierande kommunikatör

Datum: november 30, 2020 | Kategori: Lediga jobb

Vill du ha ansvar för Kristna Fredsrörelsens operativa kommunikationsarbete? Vill du vara med och bygga en ickevåldsrörelse för oss som tror på fred och rättvisa? Vi letar nu efter en vikarierande kommunikatör med erfarenhet av informationsspridning och påverkansarbete.

Kristna Fredsrörelsen verkar för fred genom ickevåld – i vardagen, på samhällsnivå och för att förebygga våldsamma konflikter. För oss är mänskliga rättigheter en förutsättning för en hållbar fred.

Arbetsuppgifter

Som kommunikatör har du det övergripande ansvaret för att Kristna Fredsrörelsens operativa kommunikationsarbete är effektivt, enhetligt och målgruppsanpassat. Du utvecklar strategier och producerar innehåll till våra kanaler. Du är en generalist med gedigen erfarenhet och ett särskilt intresse för Latinamerika. I utvecklingen av budskap kring insamling och medlemsvärvning samarbetar du med kommunikationsansvarig och organisationssekreterare.

Du håller kontakten med våra landkontor i Latinamerika och faciliterar den gemensamma kommunikationen. Som kommunikatör deltar du även i framtagande av debattartiklar och pressmeddelanden. Ett viktigt fokus under den aktuella perioden är att delta i arbetet med att utveckla påverkanskommunikationen i Fredstjänstprogrammet.

När vi inte har en pågående pandemi sitter vi i Ekumeniska Centrets fina lokaler vid Alviks torg. Vi erbjuder förmånliga arbetsvillkor och flexibel arbetstid. Vi är anslutna till Arbetsgivaralliansens kollektivavtal.

Ansvarsområden

• Operativt ansvar för kommunikation och planering med landkontoren i Latinamerika.
  • Övergripande ansvar för påverkansarbete gentemot svenska beslutsfattare inom ramen för Kristna Freds Fredstjänstprogram.
  • Ansvara för att föra Kristna Freds talan i relevanta nätverk så som Concord, Colombiagruppen etc.
  • Ansvara för organisationens digitala kanaler.

Kvalifikationer

• Mycket goda kunskaper i svenska, spanska och engelska.
  • Relevant utbildning inom kommunikation, journalistisk eller liknande.
  • Drivande i innehållsproduktion och planering.
  • Goda kunskaper i Office-paketet, Adobe InDesign, Adobe Photoshop och webbpublicering med webbverktyget WordPress.
  • Erfarenhet av press- och opinionsarbete.
  • Kunskap inom fotografi, bildbehandling och formgivning.
  • Kunskap om preventiv närvaro och/eller skydd av MR-försvarare.

Personliga egenskaper

• Utmärkt förmåga att formulera sig i skrift, både på svenska och spanska, och anpassa sig efter målgrupp och kanal.
  • Självständig med god förmåga att prioritera.
  • God förmåga att arbeta både operativt och strategiskt.

Meriterande

• Kunskap om informationssäkerhet, främst digital.
  • Erfarenhet av folkrörelsearbete och arbete med ideella organisationer.
  • Kunskap inom freds- och konfliktfrågor samt mänskliga rättigheter.

Omfattning och varaktighet

Anställningen är en ett vikariat från januari till november 2021.

Ansökan och information

Ansökan ska innehålla personligt brev och CV. Sista ansökningsdag är den 13 december 2020. Urval och intervju kommer att ske löpande så skicka gärna ansökan omgående. Vi välkomnar alla sökande oavsett vilken trosuppfattning du har eller inte har.

Ansökningshandlingar skickas till: rekrytering@krf.se eller Kristna Fredsrörelsen, Box 14038, 16714 Bromma. Märk ditt mail eller kuvert med ”Ansökan Kommunikatör”.

För frågor om tjänsten, kontakta Kommunikationsansvarig Nathaly Salas nathaly.salas@krf.se.

För fackliga frågor kontakta Erik Nilsson erik.nilsson@krf.se