Kristna Fredsrörelsen söker fredsobservatörer till Latinamerika – Kristna Fredsrörelsen

Kristna Fredsrörelsen söker fredsobservatörer till Latinamerika

Date: februari 20, 2021 | Kategori: Fredsobservatörer, Lediga jobb

Sök senast den 5 april!

Nu har du chansen att arbeta med att skapa skydd, legitimitet och handlingsutrymme för lokalt freds- och människorättsarbete i Guatemala, Mexiko eller Colombia. Vi söker dig som är intresserad av mänskliga rättigheter och fredsbyggande, har mycket goda kunskaper i spanska, välutvecklad samarbets- och anpassningsförmåga samt delar våra värderingar om ickevåld.

Kristna Fredsrörelsen är en ickevåldsrörelse som arbetar för fred och rättvisa. Vårt uppdrag är att verka för en värld fri från våld, oavsett om det sker i form av krig, förtryck eller orättvisor.

Sedan slutet av 90-talet har vi anställt fredsobservatörer för tjänst i Mexiko och Guatemala och sedan 2004 även i Colombia. Vi arbetar med fysisk medföljning av människorättsförsvarare, politisk påverkan, strategiskt kommunikationsarbete samt kapacitetsstärkande insatser i säkerhet och skydd för att öka skydd, legitimitet och handlingsutrymme för hotade människorättsförsvarare i insatsländerna. Vårt arbete sker på förfrågan av människorättsförsvararna själva och i nära samarbete med lokala och internationella freds- och människorättsorganisationer. Mer information om arbetet som fredsobservatör finns här: https://krf.se/vart-fredsarbete/vi-skyddar-manniskorattsforsvarare/

Coronapandemin har drabbat Latinamerika hårt och även vårt medföljningsarbete har påverkats. Här kan du läsa hur vi ställt om arbetet i fält: https://krf.se/2020/08/25/medfoljning-i-coronatider-allt-svarare/. Vi räknar med att i högre grad kunna återuppta vanliga arbetssätt under hösten. Vi bedömer fortlöpande utvecklingen vad gäller pandemin liksom andra aspekter i insatsländerna som kan påverka vår personals säkerhet.

Vi söker i denna rekrytering totalt mellan 3 och 6 nya fredsobservatörer till Mexiko, Guatemala och Colombia för att stärka upp våra team på plats. På grund av arbetets art är det inte möjligt att arbeta som internationell fredsobservatör om du är medborgare i det landet du söker till.

Arbetsuppgifter

• Fysisk medföljning av människorättsförsvarare i Colombia, Guatemala eller Mexiko; inklusive säkerhets- och riskanalys inför och efter medföljning.
  • Förbereda, genomföra och dokumentera politiskt påverkansarbete med relevanta nationella och/eller internationella aktörer (exempelvis möten med nationella och/eller internationella myndigheter, orosbrev och nätverkande).
  • Informationsspridning av situationen för människorättsförsvarare i relevanta mediekanaler.
  • Planering, uppföljning och utvärdering av verksamheten utifrån Kristna Fredsrörelsens system, samt övriga administrativa arbetsuppgifter.

I alla tre länder genomför samtliga fredsobservatörer fysisk medföljning av människorättsförsvarare, medan andra arbetsuppgifter görs i varierande grad beroende på arbetsfördelning på plats.

Kvalifikationer

• Relevant utbildning (exempelvis statsvetenskap, juridik, freds- och konfliktkunskap, journalistik, sociologi eller antropologi).
  • Dokumenterad arbetslivserfarenhet och/eller ideell erfarenhet med relevans för uppdraget.
  • Utlandserfarenhet från länder i syd.
  • Välutvecklad samarbetsförmåga samt erfarenhet av teamarbete.
  • Mycket goda kunskaper i spanska (tal och skrift).
  • Goda kunskaper i engelska.
  • God analytisk förmåga.
  • Vara vid sådan god hälsa att du klarar av de arbetsuppgifter och arbetsförhållanden som uppdraget kräver.
  • Dela Kristna Fredsrörelsens värderingar om fred och rättvisa, ett samhälle utan våld och ett hållbart sätt att leva

Meriterande

• Kunskap om internationell humanitär rätt och mänskliga rättigheter, preventiv närvaro och/eller skyddsfrågor.
  • Kunskap om tjänstgöringslandet.
  • Kunskap om uppföljningssystem inom internationellt utvecklingssamarbete.
  • Erfarenhet från konfliktområde och människorättsförsvarares situation.
  • Nätverk som kan användas för informationsarbete under och efter uppdraget.
  • Mycket goda kunskaper i svenska (i tal och skrift).

Personliga egenskaper

Som fredsobservatör behöver du…

• Ha stark integritet, god självkännedom och en personlig mognad.
  • Vara initiativtagande.
  • Vara flexibel, ha tålamod och god anpassningsförmåga.
  • Ha förmåga att arbeta under press.
  • Vara bekväm i sociala sammanhang.
  • Ha hög kommunikationsförmåga.

Därtill eftersträvar vi att i personalgruppen ha en bredd vad gäller bakgrund och livserfarenheter. På grund av arbetets art är det inte möjligt att arbeta som internationell fredsobservatör om du är medborgare i det landet du söker till.

Omfattning och varaktighet

Heltid cirka 14 månader, inklusive förberedelser och utbildning innan utresa samt efterarbete i Sverige. Utbildning och förberedelse startar i början av september 2021 och utresa till insatslandet sker i slutet av september 2021. Hemresa i slutet av september 2022, vilket följs av efterarbete. Det finns goda möjligheter till förnyat kontrakt för fortsatt arbete i fält i ytterligare ett år.

Ersättning

• 8 652 kronor i månaden under tiden i tjänstgöringslandet (med tillägg för att kompensera olika kostnadslägen i de olika programländerna, för närvarande 500 kronor i Colombia och 650 kronor Guatemala). Tillägg på 3 100 kronor tillkommer under perioder då arbetet är förlagt i Sverige, exempelvis under utbildning. 25 dagars ledighet (med vanlig lön) per helt tjänstgöringsår.
  • Resa tur och retur till tjänstgöringslandet, vaccinationer, pensionsförsäkring och utlandsstationeringsförsäkring betalas av Kristna Fredsrörelsen.
  • Gemensamt boende för alla fredsobservatörer ingår i tjänsten och är obligatoriskt första året.

Ansökan

Ifylld ansökningsformulär skickas till rekrytering@krf.se senast den 5 april 2021 kl. 23:59 (CEST) i Word eller PDF-format.Skriv Fredsobservatör i Latinamerika i ämnesraden. Här kan du ladda ner formuläret: Ansökningsformulär Fredsobservator 2021.

Intervjuer kommer att ske digitalt i början av maj.

Kontaktperson

För frågor om tjänsten, kontakta Marci Hernández Martínez, telefon 08-453 68 43, marcilis.hernandez@krf.se

Annonsen på spanska?

Den finns här!