Övervåld används mot demonstranter i Tunisien – Kristna Fredsrörelsen

Övervåld används mot demonstranter i Tunisien

Datum: april 1, 2021 | Kategori: Maghreb

Sedan 10-årsdagen för Tunisiens jasminrevolution, då den förre diktatorn Ben Ali avsattes och den Arabiska våren började, har läget i landet varit mer turbulent än på länge. De stora politiska, ekonomiska och sociala utmaningar som Tunisien under många år dragits med, nu dessutom med påfrestande covid-restriktioner, har under 2020 lett till flertalet demonstrationer runt om i landet.

I december var det främst unga tunisier som gick ut på gatan för att kräva arbetstillfällen, bättre livsvillkor och systemförändring. Viss våldsamhet förekom från vissa demonstranter, men det grova repressiva svaret från polisen har skapat starka reaktioner och vidare protester i hela landet. Efter urskillningslösa massgripanden, övervåld, i många fall riktat mot oskyldiga förbipasserande och minderåriga, höjdes snabbt röster mot de repressiva metoderna, snarlika de som förekom under diktaturens tid.

Den informella ungdomsrörelsen som inledde protesterna, kallad Wrong Generation, har fortsatt demonstrera och backats upp av civilsamhället, däribland välkända LTDH (Ligue Tunisenne des Droit l’Homme som spelade en avgörande roll efter jasminrevolutionen) samt flera andra organisationer för journalister, studenter och jurister. HBTQ-rörelsen har spelat en särskilt stor roll i många demonstrationer. Protesterna har krävt att unga häktade ska släppas, att straff för demonstranter ska mildras och att straffrihet för polisen upphör. I den komplicerade låsning och konflikt mellan de styrande politiska blocken har inga tydliga svar kommit från landets ledare. Presidenten har uttryckt försiktiga sympatier medans partitoppar och inrikesministeriet har smutskastat demonstranterna som bråkstakar och homosexuella.

Det utökade förtryck som demonstranterna och framförallt ledande aktivister har utsatts för har också satt ljuset på den okonventionella och farliga roll som polisens fackföreningar tillåtits spela sedan diktaturen. Facken har vuxit i inflytande och fungerar som egna aktörer som kan utlysa strejk (vilket polisfack i andra länder inte får), men har också agerat utanför lagens ramar: stormat rättegångar mot poliskollegor, hotat journalister och till och med kidnappat jurister som driver fall mot dem. Samma grupperingar har också aktivt hängt ut MR-aktivister, inte minst HBTQ-aktivister, som fått utstå nya nivåer av trakasserier och hot.

Asrar Ben Jouria är en framstående aktivist och deltagare i KrF:s Maghrebprojekt beskriver situationen som kritisk; ”vi ser en tillbakagång av de rättigheter och friheter vi vunnit sedan revolutionen. Polisen utnyttjar idag alla möjliga lagliga och olagliga vägar för att förtrycka och slå ner på alla protester och aktivister. Lagar som skyddar gripna personer appliceras inte längre. Vi har sett ungdomar som tvingats skriva på erkännanden de inte sett, utan tillgång till en försvarsadvokat, och dömas till överdrivet hårda straff. Vi fortsätter att stå emot på laglig väg genom åtal mot poliser, och genom fortsatta demonstrationer mot förtrycket.”