IMG_4034_300x225
Domen mot Ríos Montt underkändes

Den fällande domen för folkmord och brott mot mänskligheten mot Guatemalas tidigare diktator Ríos Montt har underkänts av landets högsta rättsliga instans, konstitutionsdomstolen (på spanska: Corte de Constitucionalidad, CC). Med tre röster mot två beslutade domstolen den 21 maj att upphäva de rättegångsförhandlingar som genomförts i folkmordsfallet sedan den 19 april. Beslutet från konstitutionsdomstolen innebär att domen ogiltigförklaras och rättegången återupptas. Domstolen måste nu lösa flera överklaganden innan den kan höra försvarets vittnen, genomföra slutpläderingar och förkunna domslut. Åklagarsidans vittnen, de organiserade överlevarna i vittnesföreningen AJR som Kristna Fredsrörelsen har medföljt sedan år 2001, kommer troligtvis inte behöva ge sina vittnesmål igen.

Den 10 maj dömdes Ríos Montt till 80 års fängelse för folkmord och brott mot mänskligheten och har sedan den 13 maj varit inlagt på militärsjukhus. Domen var historisk då det var första gången en tidigare statschef dömts för folkmord i en nationell domstol. Att domen nu har underkänts är därför ett stort bakslag för alla de vittnen och människor som kämpat för att få rättegången till stånd. Kristna Fredsrörelsen kommer att fortsätta finnas på plats och medfölja vittnen och jurister som arbetar med fallet.

Rättegångsprocessen där Ríos Montt och Rodríguez Sánchez anklagas för folkmord och brott mot mänskligheten inleddes den 19 mars. Underkännandet av processen gäller för perioden 19 april till 10 maj.

Följ utvecklingen av fallet på Fredsobservatörernas blogg: fredsobservatorerna.wordpress.com/

Foto: Roderico Diaz