SweFOR en las calles de Simojovel junto con Padre Marcelo y la OACNUDH.
Kristna Fredsrörelsen söker programsamordnare till vår internationella verksamhet

Kristna Fredsrörelsen är en ickevåldsrörelse som arbetar för fred och rättvisa. Vårt uppdrag är att verka för en värld fri från våld, oavsett om det sker i form av krig, förtryck eller orättvisor.

Har du gedigen erfarenhet av projekt- och programhandläggning för stöd till civilsamhälle inom svenskt utvecklingssamarbete? Är du en strategisk person med god analytisk förmåga som kan samordna vår internationella verksamhet för att stärka civilsamhällets kapacitet att bidra till hållbar fred och demokratisk utveckling i konfliktdrabbade länder.

Vi söker nu vikarierande programsamordnare för Kristna Fredsrörelsens internationella verksamhet med placering på vårt kansli i Stockholm.

Ansvarsområden

Programsamordnare ansvarar för samordning av Kristna Fredsrörelsen internationella verksamhet. Den har en övergripande ansvar över projekt- och programcykeln samt ansvarig för avtal och kontakt mot givare för den internationella verksamheten. Programsamordnaren innehar ett övergripande säkerhetsansvar i form av system och kvalitétssäkring inom den internationella verksamheten. Programsamordnaren är en del av det internationella teamet på Kristna Fredsrörelsens kansli i Stockholm och arbetar i nära samarbete med programsekreterare för respektive program och projekt. Se mer om Kristna Fredsrörelsens internationella verksamhet här.

Arbetsuppgifter

• Övergripande ansvar över projekt- och programcykeln inom den internationella verksamheten; ansökan, uppföljning, rapportering och säkerställa intern kontroll och styrning i enlighet med givarnas riktlinjer och gällande avtal
  • Ansvarig över kvalitetssäkring inom den internationella verksamheten; sammanställa, kvalitetssäkra och ansvara för slutförande av ansökningar, rapportering och bidrag till givare och styrelse inom organisationens internationella verksamhet
  • Samordning inom den internationella verksamheten i gemensamma processer
  • Ekonomiansvar, säkerställa intern styrning och kontroll genom god budgetplanering, uppföljning och rapportering och revidering av ekonomiska medel inom den internationella verksamheten
  • Övergripande säkerhetsansvar i form av utveckling och kvalitetssäkring av säkerhetsrutiner och system för verksamhet och personal inom det internationella teamet

Kvalifikationer

• Tala och skriva mycket god spanska, engelska och svenska
  • Minst fem års erfarenhet att arbeta inom svenskt utvecklingssamarbete och program- och projekthandläggning och PME-system utifrån RBM
  • Erfarenhet att arbeta med systemutveckling, förvaltning och kvalitétssäkring, inkl. ekonomistyrning och säkerhetsställa intern styrning och kontroll
  • Erfarenhet att samordna och säkerhetsställa större verksamhetsområden
  • Erfarenhet av arbete med mänskliga rättigheter och/eller freds- och konfliktfrågor
  • Erfarenhet av arbete i konfliktområden och att arbeta med risk och säkerhetsfrågor för verksamhet och personal
  • God kännedom om de länder Kristna Fredsrörelsen arbetar i (Latinamerika, Sydsudan, Västsahara)
  • Erfarenhet av folkrörelsearbete

Personliga egenskaper

• God förmåga att arbeta med system- och strategiutveckling
  • Processleda och samordna verksamhet och team
  • Systematisk och effektiv
  • God strategisk och analytisk förmåga
  • Arbeta självständigt och samarbeta i team
  • Noggrann och ansvarstagande

Varaktighet

Anställningen är ett föräldravikariat from augusti 2017 till april 2018

Ansökan och rekryteringsplan

Ansökningshandlingarna är CV och personligt brev och sänds till: rekrytering@krf.se

Sista ansökningsdag är den 28 maj 2017. Urval och intervjuer genomförs löpande.

För frågor om tjänsten, kontakta frida.larsson@krf.se
För fackliga frågor, kontakta joran.lindeberg@krf.se eller sandra.eriksson@krf.se