kurser
Kristna Fredsrörelsen söker vikarierande verksamhetssamordnare till Sverigeteamet

Kristna Fredsrörelsen är en ickevåldsrörelse som arbetar för fred och rättvisa. Vårt uppdrag är att verka för en värld fri från våld, oavsett om det sker i form av krig, förtryck eller orättvisor.

År 2019 fyller Kristna fredsrörelsen 100 år. Vill du vara med och utveckla vår verksamhet i Sverige? Nu söker vi en verksamhetssamordnare som brinner för ickevåld, folkrörelsearbete och utbildning.  Sök tjänsten som vikarierande verksamhetssamordnare senast den 21 oktober.

Sverigeverksamheten innefattar kommunikationsarbete, folkbildning, rörelseutveckling och insamling.

Beskrivning av tjänsten

Kristna Fredsrörelsen arbetar med kommunikation och utbildning i Sverige med fokus på ökad medvetenhet och opinion för ickevåldslig hantering av konflikter och att stärka kunskap och engagemang för fred och rättvisa genom ickevåld. Tjänsten som verksamhetssamordnare syftar till att stärka organisationens måluppfyllelse genom samordning, kvalitetssäkring och strategiutveckling samt operativt arbete utifrån Kristna Fredsrörelsen verksamhetsplan. Under perioden kommer verksamhetssamordnaren att ansvara för att ta fram underlag till ny verksamhetsplan samt samordna rörelsens 100-årsjubileum.

Verksamhetssamordnaren ansvarar för samordning av Kristna Fredsrörelsen nationella verksamhet. Verksamhetssamordnaren är en del av Sverigeteamet på Kristna Fredsrörelsens kansli i Stockholm och arbetar i nära samarbete med teamets medlemmar. Se mer om Kristna Fredsrörelsens verksamhet här.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Samordning av och att främja gemensamt lärande i teamet och verksamheten samt coachning och stöd till medarbetare i teamet för god måluppfyllelse
  • Övergripande ansvar över budget samt projekt- och programcykeln inom den svenska verksamheten och säkerställa intern kontroll och styrning i enlighet med interna riktlinjer och avtal.
  • Processledning av planering, uppföljning och strategiutveckling inom verksamhetsområdet inklusive framtagande av underlag till ny verksamhetsplan
  • I samarbete med medarbetarna delta i verksamheten med särskilt fokus på marknadsföring, insamling, ett dialogprojekt samt utåtriktade informationsevenemang.

Kvalifikationer

• Erfarenhet av folkrörelsearbete
  • Gedigen erfarenhet av att processleda, engagera och samordna verksamhet och team
  • Stort intresse för intern och extern kommunikation
  • Kunskap och erfarenhet om ickevåld
  • God analytisk förmåga samt förmåga att arbeta resultatorienterat, strukturerat och självständigt inom satta ramar och mål
  • Goda kunskaper i svenska och engelska

Meriterande

• Erfarenhet av arbete med trosbaserade grupper, folkbildning, mänskliga rättigheter och/eller freds- och konfliktfrågor
  • Kunskap och erfarenhet om marknadsföring, insamling och påverkansarbete
  • Kunskap och erfarenhet av konflikthantering, dialog- och medlingsprocesser
  • Kunskap om människorättsförsvarares situation och rätt till skydd
  • Kännedom om Kristna Fredsrörelsens verksamhet
  • Kunskaper i spanska
  • Erfarenhet att arbeta med strategiutveckling, förvaltning och kvalitetssäkring, inkl. ekonomistyrning och att säkerställa intern kontroll

Varaktighet

Tjänsten är ett vikariat på 100 procent med start 14 januari 2019 till 14 februari 2020. Tjänsten är placerad på Kristna Fredsrörelsens kansli i Alvik, Stockholm men innefattar resor inom landet.

Ansökan och rekryteringsplan

Sista ansökningsdag är 21 oktober 2018.

För ansökan, skicka CV och personligt brev via mejl till [email protected]. Märk ditt mail med ”vik. Verksamhetssamordnare Sverigeteamet”.

Vi välkomnar alla sökande oavsett vilken trosuppfattning du har eller inte har.

Mer information om tjänsten kan erhållas av verksamhetssamordnare Helena Johansson 08-453 68 25 eller [email protected]
Kontaktperson för fackliga frågor är Sandra Eriksson, 08-453 68 479, eller [email protected]