NED MED VAPNEN! – Kristna Fredsrörelsen

NED MED VAPNEN!

Tillsammans med andra fredsorganisationer fördömer vi den ryska regimens aggressiva agerande i Ukraina och förtrycket mot ryska oliktänkande.

Fredsarbetet fortsätter, varje dag!

Vi vet att ickevåld är vägen till fred och uppmanar alla aktörer, inklusive Sveriges regering, att omedelbart öka stödet till civilsamhället, öka ansträngningarna för en diplomatisk lösning av konflikten och kräver ett stopp av vapenexport till Ukraina. Ned med vapnen!

Den 20 februari deltog vi i demonstrationen #Nedmedvapnen. Tillsammans med andra fredsvänner visade vi vårt motstånd mot upprustning och militära lösningar av konflikten i Ukraina. Kunde du inte komma, men vill visa ditt motstånd mot kriget och ditt stöd för freden? Använd hashtagen #Nedmedvapnen och opinionsbilda genom att lägga upp bilder eller inlägg i dina sociala medier.

Läs vårt pressmeddelande med anledning av Putins invasion av Ukraina: https://krf.se/2022/02/24/med-anledning-av-laget-i-ukraina-sta-upp-for-freden-och-demokratin/

NO TO WAR! Läs IFORs, International Fellowship of Reconciliations, uttalande om invasionen av Ukraina: https://www.ifor.org/news/2022/3/1/not-to-war-ifor-voice-for-peace

"Pacifism och ickevåld är inte passiv acceptans av våld utan en övertygelse som konkret och aktivt, genom ord och handling, bidrar till fred och påvisar orättvisor." Så skriver Kristna Fredsrörelsens generalsekreterare Lotta Sjöström Becker i GP debatt 220318: Nej vi är inte pro-fascister för att vi är emot att skicka vapen

FRED GENOM ICKEVÅLD - SÅ FUNKAR DET! Den 30 mars bjöd Kristna Fredsrörelsen in till ett samtal med anledning av Rysslands invasion och kriget i Ukraina. Medverkande: Lotta Sjöström Becker (generalsekreterare Kristna Fredsrörelsen) och Jörgen Johansen (fredsforskare och ickevåldsaktivist, grundare av Irene Publishing och medredaktör för Journal of Resistance Studies).

#Nedmedvapnen! Demonstration 20 februari 2022:

• Lusine Djanya_Pussy_Riot_håller tal vid Fredsdemonstrationen Ned med vapnen!Lotta Sjöström Becker håller tal 220220

Demonstrationen arrangerades av Svenska Freds och Skiljedomsföreningen i samarbete med Cirkus Cirkör, IKFF, Kvinna till Kvinna, Kristna FredsrörelsenOlof Palmes Internationella CenterTro och Solidaritet, Östgruppen, Läkare i Världen, PRO Global, Right Livelihood, Stockholms Fredsförening och War Child.

Talare:

Lotta Sjöström Becker – Kristna Fredsrörelsen, Agnes Hellström – Svenska Freds och Skiljedomsföreningen, Eva Zillén – Kvinna till Kvinna, Malin Nilsson – Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, Robert Fux – skådespelare och scenkonstnär, Lusine Djanyan –  rysk konstnär och Pussy Riot-medlem, Philipp Galtsov – Östgruppen.

Läs mer!

mars 17, 2022
Digitalt samtal: Fred genom ickevåld – så funkar det!
Den 30 mars bjuder Kristna Fredsrörelsen in till ett samtal om ickevåldets möjligheter med anledning av Rysslands invasion och kriget i Ukraina. Lär dig mer om ickevåldsligt motstånd mot ockupation och diktatur och få kunskap om hur du bäst bidrar till fredliga lösningar på konflikter.
januari 19, 2022
Dagen: Kristna oense om svensk militär på Gotland
Upprustning eller ickevåld - hur ska kristna agera inför Rysslands agerande i närområdet?
oktober 21, 2021
Debatt: Konflikter är nödvändiga – men inte kriget
Fred är vägen till fred. Ickevåldets principer ger oss kraft att arbeta mot våld och orättvisor och tillsammans bygga den förändring vi vill se.