hidroituango_fotoOCHA
Nytt mord mot medlemmar av Rios Vivos

Igår inträffade ytterligare ett mord på medlemmar av den colombianska miljöorganisationen Rios Vivos.

Igår mördades fiskaren Luis Alberto Torres Montoya, 35, under oklara omständigheter, enligt en kommuniké från den colombianska miljöorganisationen Rios Vivos. Han hittades död med flera skottskador. Även Luis Torres bror ska ha mördats vid samma tillfälle.

– Det här är oerhört tragiskt och oroande. Det är det andra mordet inom en vecka, säger Kristina Hellqvist, samordnare för Kristna Fredsrörelsens program för skydd av människorättsförsvarare.

Luis Alberto Torres Montoya var medlem i en sammanslutning av lokala vaskare och fiskare i verksamma i Puerto Valdivia, Antioquia, Colombia. Hans död inträffade bara en vecka efter ett annat mord på en av Rios Vivos medlemmar. Den 2 maj sköts Hugo Albeiro George Pérez, 47, och hans släkting Domar Egidio Zapata George, 23, ihjäl av okända gärningsmän.

Såväl Luis Torres som Hugo George var anslutna till lokala organisationer som ingår i Rios Vivos, som i sin tur får skydd av Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer. Den internationella medföljningen genom Kristna Fredsrörelsen har på många sätt haft en viktig effekt för skydd, men Rios Vivos är en stor organisation med mäktiga fiender.

I området där Rios Vivos arbetar byggs vad som ska bli Colombias största vattenkraftverk: Hidroituango. Lokalbefolkningen har protesterat mot projektet, bland annat eftersom stora delar av området kommer att läggas under vatten. Redan nu syns flera negativa effekter på miljön. Colombia har unika ekosystem och är ett av världens mest artrika länder. I området som kommer att läggas under vatten finns även massgravar från den väpnade konflikten i Colombia som ännu inte undersökts, och vattenkraftsbygget skulle därför också försvåra sannings- och försoningsarbetet efter kriget. På grund av sitt arbete har Ríos Vivos utsatts för över 151 attacker.

Efter morden förra veckan riktade Rios Vivos hård kritik mot polisens förundersökning. Bland annat ska brottsplatsen inte ha spärrats av.

De svenska företagen Scania och Atlas Copco har levererat utrustning och servicepersonal till dammbygget. Kristna Fredsrörelsen har i samarbete med Swedwatch uppmärksammat företagen på den svåra människorättssituation som råder i området.

Kristna Fredsrörelsens landkontor i Colombia har vid ett flertal tillfällen närvarat i samband med Rios Vivos aktiviteter och diskuterat hoten mot organisationen med colombianska myndigheter. I april skickade 25 EU-parlamentariker ett brev till Colombias president där de uttryckte sin djupa oro över vattenkraftsbygget. Inom kort kommer landkontoret i Colombia att diskutera situationen med Sveriges ambassad i Bogotá.

(Foto: Ocha Colombia)