Foto på staty av revolver med knut på pipan
Pressmeddelande: Manifestation mot vapenexport under årsmötet i Uppsala

Den 21-23 april äger Kristna Fredsrörelsens rörelsehelg med årsmöte rum i Missionskyrkan (S:t Olofsgatan 40) i Uppsala. Som värd står Uppsala lokalgrupp. Under rörelsehelgen genomförs två arrangemang som är öppna för allmänheten:

• Fredag 21 april kl 19.00. Föreläsningskväll om svensk vapenexport i Fredens Hus (ligger i Slottet) med Linda Åkerström från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen och Kerstin Bergeå från Kristna Fredsrörelsen.
  • Lördag 22 april kl 13.30. Manifestation på Celsiustorget som på ett uttrycksfullt sätt åskådliggör konsekvenserna av vapenexporten. Parollen är ”Nej till svensk vapenexport – Ja till human flyktingpolitik”.

Under 2016 ändrade Sverige reglerna för asylsökande, vilket innebär tidsbegränsade uppehållstillstånd och begränsad möjlighet till familjeåterförening. Samtidigt ökade värdet på exporten av krigsmateriel med ca 45 procent jämfört med föregående år och nådde knappt 11 miljarder kronor.

– Så länge vi är en av världens största vapenexportörer är det minsta Sverige kan göra att ta emot alla de människor som flyr undan krig och konflikter. Därför säger vi idag nej till svensk vapenexport och ja till en human flyktingpolitik, säger Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare för Kristna Fredsrörelsen.

Kontakt:

Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare, Kristna Fredsrörelsen, 08-453 68 47, lotta.becker@krf.se

Jöran Lindeberg, kommunikatör, Kristna Fredsrörelsen, 08-453 68 45, joran.lindeberg@krf.se