Jamal Khashoggi Foto POMED Flickr
Pressmeddelande: “Vi ska stoppa vapenexporten till Saudiarabien”

I går erkände Saudiarabien officiellt att journalisten Jamal Khashoggi dödades under ett besök på dess konsulat i Istanbul.

– Jag misstänker att Sveriges politiker och svenska företag verksamma i området nu börjar inse att det är dags att stoppa vapenexporten till Saudiarabien – annars är riktlinjerna för exportkontroll inte mycket värda, säger Kristna Fredsrörelsens generalsekreterare Lotta Sjöström Becker.

Enligt regimen var det en diskussion mellan Jamal Khashoggi och saudiska agenter som urartade till slagsmål och ledde till hans död. Kungariket säger sig ha vidtagit flera åtgärder, bland annat ska 18 personer som deltog i operationen ha gripits.

– Vad som är sant eller inte kommer förhoppningsvis att klaras upp med tiden. Jag är minst sagt skeptisk till deras förklaring men jag tror vi ska se det snarare som ett tecken på hur frånvarande rättsstaten är i Saudiarabien och mer specifikt att kungafamiljen absolut inte står under den. Hur som helst kvarstår det faktum att en journalist dödades på ett saudiskt konsulat och att detta förnekades, säger Lotta Sjöström Becker.

Sverige har fortsatt att exportera vapen till Saudiarabien trots dess deltagande i den väpnade konflikten i Jemen, där dess bombningar fått människorättsorganisationen Human Rights Watch att misstänka krigsbrott. Men den 15 april fick Sverige nya, skärpta, riktlinjer för vapenexport. Detta hade sin grund i den så kallade Saudiaffären 2012 då det avslöjades att Sverige ingått ett militärt samarbetsavtal med Saudiarabien som bland annat innebar att myndigheten FOI skulle bistå bygga en missilfabrik i landet.

– Saudiarabien är en rik och vapenintresserad kund men ovanligt olämplig för vapenaffärer utifrån Sveriges kriterier, säger Lotta Sjöström Becker.

Sverige beviljade senast under 2017 export av missiler och flygsystem till Saudiarabien.

Kontakt

Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare, Kristna Fredsrörelsen, 08-453 68 47, [email protected]
Jöran Lindeberg, kommunikatör, Kristna Fredsrörelsen, 08-453 68 45, [email protected]

(Foto: POMED/Flickr)