Fredsnytt är Kristna Fredsrörelsens medlemstidning som vill inspirera, tipsa och engagera.

I Fredsnytt finns intressanta artiklar om aktuella händelser, tankeväckande perspektiv på fred och säkerhet för människor, berättelser från fredsobservatörernas arbete i Colombia, Mexiko och Guatemala, och mycket mer. Där finns inspirerande reflektioner om ickevåld, religionsdialog och mänskliga rättigheter och dessutom tips och material för att själv engagera sig, ett kalendarium om vad som är på gång och nyheter från verksamheten.

Alla medlemmar, både personer och församlingar, får Kristna Fredsrörelsens medlemstidning Fredsnytt två gånger om året.

Vill du beställa tryckta exemplar? Använd detta formulär.

Här kan du ladda hem de senaste numren av Fredsnytt:

FramsidafredsnyttNr 2/2017 om Globala målet #16

Till skillnad från Milleniemålen är Agenda 20130 universell, det vill säga alla länder bär ett gemensamt ansvar och agendan ska implementeras även här i Sverige. Vad innebär Agenda 2030 och specifikt det globala målet #16 om fredliga och inkluderande samhällen, för oss i Kristna Fredsrörelsen? Detta nummer av Fredsnytt ger en djupare bild av Kristna Fredsrörelsen på olika sätt jobbar för att göra mål 16 till verklighet.

Läs Fredsnytt nummer 2 /2017 här.

Fredsnytt2017nr1framsidaNr 1/2017 om civilkurage

Hur hittar du modet att säga ifrån när någon behandlar en medmänniska illa? Och hur gör du det på ett ickevåldsligt och konstruktivt sätt som bygger på samhörighet snarare än att leda till ökad polarisering? Detta nummer av Fredsnytt utforskar civilkurage, grupptillhörighetens roll och hur vi hittar modet inom oss och finner nya vägar till gemenskap.

Läs Fredsnytt nummer 1/2017 här.

Nr 2/2016 om väpnande konflikter

Hur gör Kristna Fredsrörelsens arbete skillnad i väpnade konflikter? 20 år efter fredsavtalet i Guatemala – var tog freden vägen? Hur påverkas de medföljda människorättsförsvararna i Colombia av fredsavtalet mellan regeringen och Farc-gerillan? Detta nummer utforskar fredsprocesser, konfliktdynamik, och hur freden låter vänta på sig trots att vapnen tystnat.

Läs Fredsnytt nummer 2/2016 här.

Nr 1/2016 om stöd till flyktingar

Hur ser verkligheten ut för västsahariska flyktingar, och vilka hinder finns det på vägen för centralamerikanska flyktingar i Mexiko? Hur kan personer och organisationer i Sverige göra skillnad för personer som har flytt hit? I detta nummer får vi möta olika personer som arbetar med att ge stöd till flyktingar både i Sverige och i världen, och Kristna Fredsrörelsens nya flyktingprojekt Medföljare presenteras.

Läs Fredsnytt nummer 1/2016 här.

fredsnytt-nummer-2-2015Nr 2/2015 om situationen för människorättsförsvarare

Hur är det att vara människorättsförsvarare i Mexiko, och vilka utmaningar och hot behöver personer utstår som står upp för rättvisa och människors lika rätt? I det här numret får vi bland annat möta prästen Marcelo Pérez Pérez som har valt att på fredliga sätt kämpa för mänskliga rättigheter i delstaten Chiapas i Mexiko.

Läs Fredsnytt nummer 2/2015 här.

Omslag Fredsnytt ickevåld under ockupationNr 1/2015 om ickevåld under ockupation

Hur är det att leva under ockupation och är det möjligt att under sådana extrema förhållanden hålla drömmar om fred och frihet levande? I det här numret får vi möta personer som ger sin syn på dessa frågor.

Läs Fredsnytt nr 1/2015 här.

Fredsnytt nr 2/2014: 100 år av ickevåldNr 2/2014 om 100 år av ickevåld

År 2014 är det hundra år sedan första världskriget startade. Samma år bildades även International Fellowship of Reconciliation. Under dessa hundra år har vi sett brutala krig men också hur ickevåldsrörelser vunnit stora segrar. Detta nummer av Fredsnytt handlar om ickevåldets status idag.

Läs Fredsnytt nr 2/2014 här

Fredsnytt nr 1 2014 om unga som bygger fred

Nr 1/2014 om unga som bygger fred

Många ickevåldsrörelser och människor som protesterar mot krig och förtryck är ofta unga. Men det är sällan vi får höra om deras fredsengagemang. Därför handlar Fredsnytt denna gång om unga som bygger fred. Där får du möta unga som organiserar sig för fred i Colombia och Zuraiya som arbetar för fred och mot främlingsfientlighet genom Salaams vänner.

Läs Fredsnytt nr 1/2014 här

Fredsnytt om helig fred

Nr 3-4/2013 om helig fred

Hur kan tro bidra till fred? I Colombia arbetar den kristna organisationen Justapaz för att fler ska vägra militärtjänst.

Läs Fredsnytt nr 3-4/2013

I tidningen finns en artikel om den mexikanske människorättsförsvararen Alberto Patishtán som inte kommer friges. Strax efter tryckningen av tidningen kom den glädjande nyheten att han kommer släppas fri. Läs mer om det här.

Fredsnytt nr 2 2013

Nr 2/2013 om den svåra försoningen

Är det möjligt att försonas med den som utsatt dig och dina nära för grova brott? Hur ska det i så fall gå till?

Läs Fredsnytt nr 2/2013

I tidningen tipsar vi om filmen “Imamen och pastorn”. Här finns några diskussionsfrågor till filmen:

1. “Religion är inte bra, det blir bara krig och elände!” Har du hört någon säga det? Vad tänker du om det?

2. Kan du komma på exempel på motsatsen – där religion och religiös tro har fått människor att arbeta för fred och mot våld? Hur skulle din tro kunna inspirera dig till det?

3. Hur stor skillnad tror du att imamer, pastorer och andra religiösa ledare kan göra i fredsarbetet? Hur kan de i sådana fall göra skillnad?

Fredsnytt nr 1 2013

Nr 1/2013 om varför fredsrörelsen behövs

2014 firar Sverige 200 år i fred innanför sina egna gränser. Med så mycket frid och fröjd kan vi väl lägga ner fredsrörelsen? I detta nummer av Fredsnytt får du argument för varför den behövs.

Läs Fredsnytt nr 1/2013

Fredsnytt nr 3-4 2012

Nr 3-4/2012 om mänskliga rättigheter

Vad händer när ekonomiska intressen går före mänskliga rättigheter?

Läs Fredsnytt nr 3-4/2012

AKTUELLT
BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.