Svensk vapenexport en kassako men mjölken har surnat för länge sen

På torsdag överlämnar Regeringen en remiss till Lagrådet om ny lagstiftning för export av krigsmateriel. Det talas om nya hårdare regler, men sanningen är att svenska företag tillåts fortsätta exportera vapen till diktaturer. Det enda som krävs är att regeringen anser att ”försvarspolitiska skäl” väger tyngre än de som handlar om rättigheter och demokrati. Det har även tidigare funnits ett kriterium att mänskliga rättigheter ska vara centralt vid exporttillstånd, men det har inte har hindrat svensk vapenexport till diktaturer såsom Saudiarabien och Förenade Arabemiraten.

Vad det kokar ner till är att Sveriges regering vill tjäna mer pengar på att sälja vapen. Kristna Fredsrörelsen tycker att detta är oerhört fel, så vill inte vi att Sveriges välfärd ska byggas.

Siffror visar att vi ökar vår försäljning i år, helt motsatt vad som borde hända. Jag ställer mig frågan, är Peter Hultqvist försvarminister eller en företagsledare som jagar bonus på sin vinsförsäljning? Och var finns vår feministiska utrikespolitik som så tydligt fokuserar på kvinnors rättigheter och förebyggande av våldsam konflikt? En säkerhetspolitik som drivs med en aggressiv vapenexport och en hög svansföring med stöd av NATO mot Ryssland är att hetsa och uppvigla.

Kristna Fredsrörelsen menar att Sverige ska sluta exportera vapen. Att regeringen nu skärper mänskliga rättigheter-kriteriet framstår som ett spel för gallerierna, för att lätta våra dåliga samveten och högt kunna proklamera en winwin – mer pengar åt oss och mer säkerhet till… eh, ja, – säkerhet för vem? Det är en skam att Sveriges regering får fortsätta i dessa förlegade gamla hjulspår.

Den grund som svensk vapenexport en gång vilade på – argumentet att vi är alliansfria och ett neutralt land och därför bör tillverka våra egna vapen och inte vara beroende av någon annan part – detta har vår regering själv steg för steg under flera år sett till inte längre är relevant. Jag tror att svenska regeringar har insett vilken kassako det är för svensk välfärd och vilka politiska poänger den kan vinna på vapenexporten, att det är Sverige AB:s vinstmarginal som styr vapenexportkriterierna och absolut inte att vi vill hålla oss alliansfria eller neutrala. Inte heller att vi längre vill bli uppfattade som en fredsnation av omvärlden, utan vår försäljningsminister, förlåt, försvarsminister, tecknar feta avtal med USA och åker på införsäljningsresor till utvecklingsländer.

Kristna Fredsrörelsens partners i Colombia är tydliga i sitt budskap till svenska regeringen: ”Vi vill ha resurser att bygga fred och demokrati, det sista vi behöver är att ni säljer på vår regering mer vapen”.

Jag vill hävda att Sveriges vapenexport och de partners vi har i Mellanöstern, hindrar en fredlig utveckling, vi vågar inte vill ställa oss i dålig dager en gång till (se bara när Margot Wallström kritiserade Saudiarabien).

Den svenska regeringen har en tydlig dubbelnatur. Vapenexporten må vara en kassako, men mjölken har surnat för länge sen. Kristna Fredsrörelsen menar att Sverige bör sluta exportera vapen och istället börja implementera vår feministsiska utrikespolitik och bli en fredsnation på allvar.

Lotta Sjöström Beckera

Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare för Kristna Fredsrörelsen