Utbildning av ickevåldsutbildare, fokus Västsahara
Utbildning av ickevåldsutbildare med fokus på Västsahara

Vill du fördjupa dina kunskaper i ickevåld och få en unik inblick i ickevåldsrörelsen i de Västsahariska flyktinglägren genom aktivister från lägren?

För sjätte gången genomför KrF en utbildning av utbildare med fokus på Västsahara. Du lär dig mer om hur vi tillsammans kan arbeta mot orättvisor och förtryck med ickevåld i Sverige och i världen. Utbildningen är skräddarsydd för dig med ett engagemang för fred, rättvisa och ickevåld och som är engagerad i församling, förening och/eller en social rörelse där du kan sprida dina kunskaper.

Utbildningen består av tre steg:

1) Inläsning av kurslitteratur och kurstillfällen på kursgård den 2-4 februari samt den 2-4 mars

2) Ett utbyte i Sverige tillsammans med människorättsförsvarare från de Västsahariska flyktinglägren, ungefärlig tid: 29 mars-2 april.

3) Kurstillfälle den 27 april-29 april, samt praktik i form av att hålla fem workshops Utbytet kommer att bli en oförglömlig upplevelse.

Tillsammans med människorättsaktivister från vår samarbetsorganisation NOVA från Västsahara kommer du som deltagare ta fram en ickevåldskampanj, utbyta erfarenheter, samt göra en aktion tillsammans. Vi kommer även att ha workshop via videolänk med personer från de Västsahariska flyktinglägren. Denna utbildning är kraftigt subventionerad, tack vare stöd från Svenska Missionsrådet. Detta innebär att utbildningen av utbildare är gratis för dig som deltagare. Förutsättningen för detta rabatterade pris är att du genomför fem workshops om ickevåld efter avslutad utbildning, under 2018.  Ladda ner ansökningsformulär här. Välkommen med din ansökan till sara.rooth@krf.se senast den 21 december!