Martin Luther King
Var med och fira Martin Luther King-dagen!

Den 18 januari är det dags för Martin Luther King-dagen, en dag då vi minns frihetskämpen med samma namn. Kristna Fredsrörelsen kommer runt om i Sverige att arrangera och medverka på evenemang under dagen. Var gärna med på någon av våra arrangemang!

#MLKpriset2016

Inför och under Martin Luther King-dagen hoppas vi att du vill vara med och sprida Martin Luther Kings ord på sociala medier. Genom att använda hashtagen #MLKpriset2016 på Facebook, Twitter och Instagram och skriva ett citat av Martin Luther King bredvid hoppas vi att vi kan fylla sociala medier fullt med freds- och ickevåldsbudskap. Så var med och sprid lite fred!

Om du har en idé för ett arrangemang under Martin Luther King-dagen som du vill genomföra får du gärna kontakta Stina Karbing på 08-453 68 76, för att få stöd och ekonomisk hjälp med ditt arrangemang. Så här uppmärksammar vi Martin Luther King-dagen:

Alingsås

Kristna Fredsrörelsen i Alingsås delar varje år ut ett fredspris under Martin Luther King-dagen. Denna gång delas priset ut i samband med en fredsgudstjänst i Equmeniakyrkan i Alingsås den 17 januari kl. 18.00, som hålls till minne av Martin Luther King.

Under kvällen görs det utöver prisutdelning även en insamling till flyktingarbete i Syrien. Kopplat till det kommer det även en del av gudstjänsten att handla om ”Syrien – Landet, Kriget och Flykten” genom pastor Emanuel Furbacken. Uppträder gör bandet The American Roots Session Band. Det erbjuds också information om Kristna Fredsrörelsens arbete och hur du kan engagera dig för fred genom ickevåld. Leder gudstjänsten gör Lars Bolminger, som är aktiv i Kristna Fredsrörelsens lokalgrupp i Alingsås. Läs mer om fredsgudstjänsten i denna affisch.

Göteborg

Den 18 januari från 17:00 är det dags för en kväll i fredens och ickevåldets tecken i Göteborg. Alla är välkomna att vara med denna dag i Betlehemskyrkan!

Bakom arrangemanget står Kristna Fredsrörelsen, Studieförbundet Bilda och Interreligiösa Centret i Göteborg. Det kommer finnas fika för en billig slant och varma möten.

Program för kvällen:
17.00 Välkomna och information om vinnaren av Martin Luther King-priset
17.30 Interreligiös Bön
18.00 Samtal kring filmklipp om “möten”
19.00 Avslut

Mer information om arrangemanget hittar du på Facebook: https://www.facebook.com/events/146138352409934/

Helsingborg

Mer info om arrangemanget i Helsingborg kommer inom kort!

Stockholm

I Stockholm kommer Martin Luther King-priset att delas ut den 18 januari klockan 19:00 i Norrmalmskyrkan. Årets pristagare, Malena Ernman, kommer då att tilldelas priset som delas ut av Kristna Fredsrörelsen, Equmeniakyrkan och Sveriges kristna råd. Priset ges ut till någon som verkat i Martin Luther Kings anda och för att uppmärksamma och fira de tidlösa värderingar som Martin Luther King kämpade för.

Uppsala

Kristna Fredsrörelsen i Uppsala bjuder in till en samling för att fira Martin Luther Kings minne, kamp och framtid. Vi kommer att dekorera Martin Luther Kings plan med fredstranor vikta av värdlandsskapsavtalet med Nato, lyssna till ett av MLK:s tal och ha en kort minnescermoni för alla de som faller offer för våld i dag. Kom och peppa för en värld utan våld!

Fika serveras, ta hemskt gärna med egenvikta fredstranor!