Vårt fredsarbete

Vi möjliggör arbete för ickevåld och mänskliga rättigheter

I Sverige ger vi utbildningar i ickevåldsmetoder och bildar opinion för ickevåldslig hantering av konflikter. I Afrika och Latinamerika står vi sida vid sida med fredskämpar och människorättsförsvarare. Den röda tråden är fred genom ickevåld.

”Fredliga samhällen och frihet från våld utgör både ett mål och ett medel för hållbar utveckling.”

Utdrag ur FN:s globala utvecklingsmål

Vi skyddar MR-försvarare

Våra fredsobservatörer i Colombia, Guatemala och Mexiko skapar skydd och handlingsutrymme för människorättsförsvarare genom metoden internationell medföljning.

Läs mer om fredsobservatörernas uppdrag.

Vi stöder fredskämpar

Vi stöttar lokala organisationer och aktivister i Afrika och Latinamerika med både pengar och vår expertis inom konflikthantering och ickevåldsstrategier. Våra samarbetspartners arbetar med små medel i svåra miljöer

Läs mer om vårt stöd till fredsaktörer.

Vi lär dig ickevåld

Våra kurser spänner från workshops i civilkurage för allmänheten till utbildningar i konfliktkänslighet för organisationer som arbetar i konfliktområden.

Gå en kurs

Vi bildar opinon

Vi är en ickevåldets röst i samhället. Vi vill bidra till en politik som förebygger konflikter samt främjar mänsklig säkerhet och mänskliga rättigheter.

Besök vårt pressrum och sociala medier.

Blogginlägg

april 23, 2019
Unga bygger fred
Unga fredsaktörer i Maghreb-regionen kommer samman och lär sig ickevåldsmetoder i ett nytt projekt.
Projektet Peacemakers 2030 i Maghreb innebär en strategiförändring för Kristna Fredsrörelsen.
februari 27, 2019
Kristna freds: Se över vapenexporten till Indien
Sverige har ett gyllene tillfälle att se över sin vapenexport.
(Pressklipp ur Dagen den 27 februari 2019) Konflikten mellan Indien och Pakistan har de senaste dagarna trappats upp. Nu anser Kristna fredsrörelsen att Sverige har ett gyllene tillfälle att se över sin vapenexport.
april 9, 2019
Fredssnack: Vad är ickevåld med Kerstin Bergeå
Avsnitt 1/2019.Vad är ickevåld med Kerstin Bergeå. Kerstin Bergeå, tidigare utbildningssekreterare på Kristna Fredsrörelsen och mycket annat, reder ut begreppen inom ickevåld, och efterlyser mer dialog mellan motståndare. Lyssna på avsnitt 1 av Fredssnack.
september 13, 2017
Extern utvärdering: skydd av MR-försvarare
Extern utvärdering av Kristna Fredsrörelsens arbete för skydd av människorättsförsvarare i Colombia (2017, spanska)
oktober 23, 2018
Ge freden en chans i Västsahara
(Debattartikel i OmVärlden den 23 oktober 2018) Den 29 oktober väntas beslut om att återigen förlänga FN:s insats i det ockuperade Västsahara. Efter att slentrianmässigt förlängt mandatet år efter år vill nu FN:s säkerhetsråd snabbt få en lösning på konflikten. Sverige måste därför trycka på i säkerhetsrådet för att ta detta tillfälle i akt, och […]
januari 8, 2019
Martin Luther King fortfarande en ledstjärna
Ta konflikten, men bemöt också den andres bästa argument
Debattartikel i Sändaren av Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare för Kristna Fredsrörelsen.