Vårt fredsarbete – Kristna Fredsrörelsen

Vårt fredsarbete

Vi möjliggör arbete för ickevåld och mänskliga rättigheter

I Sverige ger vi utbildningar i ickevåldsmetoder och bildar opinion för ickevåldslig hantering av konflikter. I Afrika och Latinamerika står vi sida vid sida med fredskämpar och människorättsförsvarare. Den röda tråden är fred genom ickevåld.

”Fredliga samhällen och frihet från våld utgör både ett mål och ett medel för hållbar utveckling.”

Utdrag ur FN:s globala utvecklingsmål

Vi skyddar MR-försvarare

Våra fredsobservatörer i Colombia, Guatemala och Mexiko skapar skydd och handlingsutrymme för människorättsförsvarare genom metoden internationell medföljning.

Läs mer om fredsobservatörernas uppdrag.

Vi stöder fredskämpar

Vi stöttar lokala organisationer och aktivister i Afrika och Latinamerika med både pengar och vår expertis inom konflikthantering och ickevåldsstrategier. Våra samarbetspartners arbetar med små medel i svåra miljöer

Läs mer om vårt stöd till fredsaktörer.

Vi lär dig ickevåld

Våra kurser spänner från workshops i civilkurage för allmänheten till utbildningar i konfliktkänslighet för organisationer som arbetar i konfliktområden.

Gå en kurs

Vi bildar opinion

Vi är en ickevåldets röst i samhället. Vi vill bidra till en politik som förebygger konflikter samt främjar mänsklig säkerhet och mänskliga rättigheter.

Besök vårt pressrum och sociala medier.

Fredsarbete i Sverige och världen

november 27, 2020
Webinarium – Förändra världen genom ickevåld
Hur kan vi förändra världen genom praktiskt ickevåld?
Välkommen att delta i ett webinarium om hur ickevåldaktivism kan förändra ojämlika strukturer i samhället.
december 2, 2020
Öva civilkurage för att agera mot orättvisor i vardagen
Öva civilkurage - kvällskurs i praktiskt ickevåld den 9 december. Två av Kristna Fredsrörelsens erfarna ickevåldstränare håller i en digital workshop som arrangeras av Rättighetscentrum i Norrbotten i samarbete med Norrbottens museum.
november 30, 2020
Kristna Fredsrörelsen söker vikarierande kommunikatör
Vill du ha ansvar för Kristna Fredsrörelsens operativa kommunikationsarbete? Vill du vara med och bygga en ickevåldsrörelse för oss som tror på fred och rättvisa? Vi letar nu efter en vikarierande kommunikatör med erfarenhet av informationsspridning och påverkansarbete.
december 2, 2020
Kristna Fredsrörelsen söker landrepresentant till Guatemala
Har du gedigen erfarenhet av projektutveckling, arbetsledning och arbete i konfliktdrabbade områden? Har du kunskap om situationen i Guatemala och metoden internationell medföljning? Vi söker nu en landrepresentant till Guatemala med placering i Guatemala city. Var med och utveckla vårt arbete för människorättsförsvarare!