Vi utbildar – Kristna Fredsrörelsen

Vi utbildar

Kristna Fredsrörelsen tror på en aktiv fredskultur där vi tillsammans, varje dag, verkar för ett öppet, mer inkluderande och tryggare samhälle genom ickevåld. Våra kurser inom strategiskt ickevåld för social förändring spänner från workshops i civilkurage till intresserade till utbildningar i konfliktkänslighet till organisationer som arbetar i konfliktområden.
Öva upp ditt civilkurage
Du får verktyg till att stå upp för den som blir utsatt för orättvisor genom härskartekniker, sexism, våld och rasism – i fikarummet, på bussen eller ute på stan. Civilkuraget måste sitta i kroppsminnet, därför innehåller passet praktiska övningar inom:
Konflikthantering
Denna utbildning lär dig att dra nytta av konflikter istället för att låta dem störa verksamheten. Utifrån er verklighet och tillsammans med våra utbildare får er grupp träna på hur ni känner igen en konflikt, hur kraften i konflikten kan användas konstruktivt och hur ni kan hantera konflikter utan att bryta ned varandra.
Fred, ickevåld och ledarskap – distanskurs på Härnösands folkhögskola
Vill du ha erfarenhet av internationellt fredsarbete? Skulle du vilja stärka din förmåga att agera i din vardag eller bidra till konstruktiv konflikthantering på jobbet? Då är det här en utbildning för dig!
En introduktion till konfliktkänsligt utvecklings
samarbete
Workshoppen är ett första steg mot att uppfylla Sidas krav på att arbeta med ett konfliktperspektiv. Deltagarna får förståelse för vad konfliktkänslighet innebär och lär sig de grundläggande koncepten i metoden Do No Harm.
Agera mot orättvisor med ickevåld
Kristna Fredsrörelsen har ett nätverk av utbildade ickevåldstränare som finns tillgängliga i större delen av landet. En workshop täcker följande områden, men kan också anpassas efter önskemål: