Om oss – Kristna Fredsrörelsen

Kristna Fredsrörelsen är en ickevåldsrörelse som arbetar för fred och rättvisa.

Vi är djupt förankrade i den ekumeniska rörelsen och stödjer trosbaserat engagemang. Tillsammans med fredsaktörer i världen arbetar vi för ett samhälle utan våld och ett hållbart sätt att leva.

Vår rörelse bildades 1919 av personer som drevs av övertygelsen att det är oförenligt med kristen tro att bära vapen och delta i krig. Idag samlar vi människor med olika tro och drivkrafter som står enade i övertygelsen om ickevåldets transformerande kraft. Kristna Fredsrörelsen är en del av den internationella paraplyorganisationen International Fellowship Of Reconciliation (IFOR) som samlar trosbaserade organisationer i över 40 länder.

Vårt uppdrag

Vi bygger fred genom ickevåld, i vardagen och i våldsamma konflikter. För oss är mänskliga rättigheter en förutsättning för en hållbar fred.

Läs mer om vårt uppdrag.

Vad är ickevåld?

Ickevåld handlar om mod att ingripa mot våld och orättvisor och samtidigt arbeta konstruktivt för att hantera konflikter.

Lär dig mer om ickevåld.

Vår rörelse

Medlemmar, lokalgrupper, ickevåldstränare och kreativa aktivister. Läs mer om vår rörelse och bli medlem du också.

Andras röster om vårt arbete

november 29, 2019
”Tack vare Kristna Fredsrörelsen känner många ungdomar hopp”
I november 1975 ockuperades stora delar av Västsahara av Marocko. En ockupation som fortfarande pågår och där en stor del av befolkningen bor i flyktingläger i Algeriets öken.
november 29, 2019
”Jag hade inte levt idag om det inte vore för Kristna Fredsrörelsens medföljning”
Marcelo Pérez Pérez är katolsk präst i Chiapas i Mexiko och tillhör urfolksgruppen Tsotsil. Han leder folkrörelsen El Pueblo Creyente, "Det troende folket", som med stort mod utmanar starka ekonomiska och politiska krafter, droghandel och multinationella företags intressen i landets naturtillgångar.
november 29, 2019
”Vår makt ligger i det vi gör, inte det vi tycker att någon annan ska göra”
Amanda Portström kom i kontakt med Kristna Fredsrörelsen 2016 och är idag en av rörelsens flitiga tränare i ickevåld, civilkurage och konflikthantering. Hon pluggade i Uppsala och genom en vän blev hon inbjuden till ett möte med lokalgruppen på plats.