Om oss – Kristna Fredsrörelsen

Tillsammans skapar vi en värld fri från våld i alla dess former

Kristna Fredsrörelsen är en ekumenisk ickevåldsrörelse grundad 1919 av kristna radikalpacifister. Det globala perspektivet är en omistlig del av vår identitet, och vi är stolta medlemmar av International Fellowship of Reconciliation, IFOR. Vår vision är:

”Fred och rättvisa, ett samhälle utan våld och ett hållbart sätt att leva”

Vårt uppdrag

Vi bygger fred genom ickevåld, i vardagen och i våldsamma konflikter. För oss är mänskliga rättigheter en förutsättning för en hållbar fred.

Läs mer om vårt uppdrag.

Vad är ickevåld?

Ickevåld handlar om mod att ingripa mot våld och orättvisor och samtidigt arbeta konstruktivt för att hantera konflikter.

Lär dig mer om ickevåld.

Vår rörelse

Medlemmar, lokalgrupper, ickevåldstränare och kreativa aktivister. Läs mer om vår rörelse och bli medlem du också.

Blogginlägg

november 29, 2019
”Tack vare Kristna Fredsrörelsen känner många ungdomar hopp”
I november 1975 ockuperades stora delar av Västsahara av Marocko. En ockupation som fortfarande pågår och där en stor del av befolkningen bor i flyktingläger i Algeriets öken.
november 29, 2019
”Jag hade inte levt idag om det inte vore för Kristna Fredsrörelsens medföljning”
Marcelo Pérez Pérez är katolsk präst i Chiapas i Mexiko och tillhör urfolksgruppen Tsotsil. Han leder folkrörelsen El Pueblo Creyente, "Det troende folket", som med stort mod utmanar starka ekonomiska och politiska krafter, droghandel och multinationella företags intressen i landets naturtillgångar.
Leyner Palacios kämpar för freden i Colombia
Leyner Palacios kommer från Chocó i nordvästra Colombia. Med stor uthållighet och integritet kämpar han för ett slut på den väpnade konflikten i landet, upprättelse för offren och en verklig implementering av fredsavtalet med FARC-gerillan från 2016
Han var med i fredsförhandlingarna i Havanna som representant för offren för konflikten. Leyner förlorade själv 32 släktingar i massakern i Bojayá i Chocó 2002, den mest dödliga massakern under det mer än femtio år långa inbördeskriget. ”Innan tänkte jag att ingen kunde bära en större smärta än den jag bar. Men jag fick lyssna […]
november 29, 2019
”Vår makt ligger i det vi gör, inte det vi tycker att någon annan ska göra”
Amanda Portström kom i kontakt med Kristna Fredsrörelsen 2016 och är idag en av rörelsens flitiga tränare i ickevåld, civilkurage och konflikthantering. Hon pluggade i Uppsala och genom en vän blev hon inbjuden till ett möte med lokalgruppen på plats.