Kristna Freds vidgar människorättsförsvarares handlingsutrymme

Vi skyddar människorätts-
försvarare

Våra fredsobservatörer erbjuder stöd åt människorättsförsvarare i våldsamma konflikter. Det ökar deras möjlighet att bidra till en hållbar och rättvis fred.

Världen över finns det modiga människor som försvarar sina och andras rättigheter mot våld och förtryck. Men på grund av sitt arbete utsätts de ofta för hot och förtal, eller till om med fängslas eller mördas.

Vi ser en fredsobservatör bakifrån. Hen bär en tröja med texten SweFOR Movimiento Sueco por la Reconciliación. Framför står flera personer son talar med observatören.

Foto: Carlos Javier Hernandez Pinto

Kristna Fredsrörelsen skapar handlingsutrymme för människorättsförsvarare genom metoden internationell medföljning, också kallad preventiv närvaro. Våra fredsobservatörer är fysiskt närvarande vid till exempel riskfyllda resor eller demonstrationer, sprider information om människorättsförsvararnas situation, påminner nationella myndigheter och internationella organisationer om deras skyldigheter, och utbildar lokala organisationer i hur de kan stärka sin egen säkerhet. På det sättet bidrar vi till att minska deras utsatthet för övergrepp. Insatserna ökar samtidigt deras möjligheter att verka för mänskliga rättigheter – en nyckel till en rättvis och hållbar fred.

Vi kallar de människorättsförsvarare som vi samarbetar med för våra ”medföljda”.

Fredsobservatörerna utgår från våra landkontor i Colombia (Bogotá, Quibdó och Villavicencio), Guatemala City, samt San Cristóbal de las Casas i delstaten Chiapas i södra Mexiko. De besöker ofta andra delar av länderna  tillsammans med medföljda människorättsförsvarare.

Var förändringen

• Är du intresserad av att blir fredsobservatör? Håll utkik efter lediga jobb här.
  • Vill du  höra mer om fredsobservatörernas arbete? Kontakta oss för frågor om hur du bjuder in en hemkommen fredsobservatör till din församling, universitet eller annat sammanhang.

Mer om arbetet med internationell medföljning

april 26, 2023
Så stödjer vi freden i Colombia
I maj bjöd vi in till riksdagsseminarium om fredsprocessen i Colombia och uppstart av det parlamentariska Latinamerikanätverket.
november 30, 2022
”Vi hoppas att löftet om en total fred inkluderar genusperspektiv”
Den feministiska människorättsadvokaten Linda Cabrera som leder organisationen Sisma Mujer i Colombia, intervjuades av Dagens ETC i samband med hennes Sverigebesök i november 2022.
juli 13, 2022
Achí-kvinnor drev fram fällande domar
Att minnas är att återuppleva. Marci Hernández Martínez var fredsobservatör i Guatemala 2014. Då fick hon bevittna hur en grupp med Achí-kvinnor reste sig för att vittna om de sexuella övergrepp som de blev utsatta för på 80-talet, under den väpnade konflikten.