Aktuellt – Kristna Fredsrörelsen

Aktuellt från Kristna Fredsrörelsen

Leyner Palacios kämpar för freden i Colombia
Leyner Palacios kommer från Chocó i nordvästra Colombia. Med stor uthållighet och integritet kämpar han för ett slut på den väpnade konflikten i landet, upprättelse för offren och en verklig implementering av fredsavtalet med FARC-gerillan från 2016

Han var med i fredsförhandlingarna i Havanna som representant för offren för konflikten. Leyner förlorade själv 32 släktingar i massakern i Bojayá i Chocó 2002, den mest dödliga massakern under det mer än femtio år långa inbördeskriget. ”Innan tänkte jag att ingen kunde bära en större smärta än den jag bar. Men jag fick lyssna […]

november 29, 2019
”Tack vare Kristna Fredsrörelsen känner många ungdomar hopp”
I november 1975 ockuperades stora delar av Västsahara av Marocko. En ockupation som fortfarande pågår och där en stor del av befolkningen bor i flyktingläger i Algeriets öken.
november 29, 2019
”Vår makt ligger i det vi gör, inte det vi tycker att någon annan ska göra”
Amanda Portström kom i kontakt med Kristna Fredsrörelsen 2016 och är idag en av rörelsens flitiga tränare i ickevåld, civilkurage och konflikthantering. Hon pluggade i Uppsala och genom en vän blev hon inbjuden till ett möte med lokalgruppen på plats.
november 29, 2019
”Jag hade inte levt idag om det inte vore för Kristna Fredsrörelsens medföljning”
Marcelo Pérez Pérez är katolsk präst i Chiapas i Mexiko och tillhör urfolksgruppen Tsotsil. Han leder folkrörelsen El Pueblo Creyente, "Det troende folket", som med stort mod utmanar starka ekonomiska och politiska krafter, droghandel och multinationella företags intressen i landets naturtillgångar.
november 29, 2019
”Fler månadsgivare skulle betyda mycket för Kristna Fredsrörelsen”
KG Hammar är tidigare Ärkebiskop och gästprofessor i Lund, känd av de flesta som en tydlig samhällsdebattör. Idag kallar han sig fredsaktivist och arbetar med fredsfrågor utifrån flera perspektiv.

Han menar att Kristna Fredsrörelsen är viktig idag i samhället och att organisationen behöver vara en starkare påverkanskraft, inte minst gentemot kyrkorna. ”Vi behöver våga se hur radikal Jesus var. En borgerlig medelklass-Jesus hittar vi inte i evangelierna. Och tiden börjar bli kort” Polariseringen vi ser i samhället idag visar på en svartvit människosyn, menar […]

november 28, 2019
Fredsnytt nr 2 2019 om 100 år av ickevåld

Kristna Fredsrörelsen firar hundra år som fredsrörelse! I detta nummer av Fredsnytt uppmärksammas jubileumsårets händelser och en historiskt central del av vårt strategiska ickevåldsarbete, kampen mot vapen. Läs Fredsnytt nr 2 2019

november 28, 2019
”Min aktivism är min livsstil”
Martin Smedjeback är heltidsaktivist och en av de medlemmar som arbetat mot vapenexport på ett mycket aktivt sätt. Han kom in i Kristna Fredsrörelsen i början av 2000-talet och idag driver han djurrättsorganisationen Save Movement Sverige.
november 18, 2019
Färre aggressioner mot MR-försvarare i Mexiko men straffriheten kvarstår
Antalet aggressioner mot människorättsförsvarare minskade under den nye presidenten Andrés Manuel López Obradors första sex månader vid makten. Men det är ännu för tidigt att säga om detta är en trend som kommer att hålla i sig. Regeringen har trots allt inte lyckats stoppa aggressionerna och de nuvarande åtgärderna för att förebygga och skydda är otillräckliga.
november 11, 2019
1919 – Den ekumeniska fredsrörelsen och myllan för grundandet av Svenska Världsfreds
missionen
Året 1919 utgjorde startskottet för Svenska Världsfredsmissionen som vi idag känner som Kristna Fredsrörelsen. Jonas Jonasson, biskop, forskare och författare, tar med oss tillbaka i historien och till de strömningar som gav upphov till den rörelse som 100 år senare är en aktiv röst i samhället för fred och rättvisa.
oktober 10, 2019
Seminarium: Tron som mobiliserande kraft i Mexiko
Tisdagen den 22 oktober bjuder Kristna Fredsrörelsen och Svenska missionsrådet in till ett seminarium med prästen och människorättsförsvararen Marcelo Perez Perez. Han är del av en folkrörelse som visar på hur tron kan mobilisera kraft i kamp mot orättvisa och våld och för en hållbar miljö.