Aktuellt – Kristna Fredsrörelsen

Aktuellt från Kristna Fredsrörelsen

november 30, 2022
”Vi hoppas att löftet om en total fred inkluderar genusperspektiv”
Den feministiska människorättsadvokaten Linda Cabrera som leder organisationen Sisma Mujer i Colombia, intervjuades av Dagens ETC i samband med hennes Sverigebesök i november.
november 28, 2022
Remisssvar mot svenskt medlemskap i Nato
Kristna Fredsrörelsen motsätter sig ett svenskt medlemskap i Nato av tre huvudsakliga skäl: det stärker inte vår säkerhet, det bidrar inte till internationell fred och utveckling och frågan har inte genomgått en gedigen analys och demokratisk process.
november 23, 2022
ETC: Wallenbergs direktörer hängde med statsministern till Erdogan
Ulf Kristersson (M) upp­vaktade Erdogan i Ankara – då följde Saab och andra ­storbolag med. Problematiskt, tycker Kristna Freds­rörelsen.
november 9, 2022
Kristna Fredsrörelsen på MR-dagarna 2022
Kristna Fredsrörelsen medverkar i år på Mänskliga Rättighetsdagarna i Örebro den 17-18 november. Utifrån årets tema "Rätten till ett liv i trygghet och säkerhet" arrangerar vi två separata seminarier om ickevåld och internationell medföljning och vi medverkar i ytterligare två i samarbete med andra organisationer.
november 8, 2022
Säkerhet av och för kvinnor: till försvar för en inkluderande fredspolitik
Frukostseminarium om vikten av kvinnors delaktighet i fredsbyggande och hur det kan skapa en ny förståelse av säkerhetsbegreppet.
november 4, 2022
Våldsmotstånd och fredslängtan 2022
Var finns fredsrösterna? KG Hammar, Iraj Shirkhani och Marika Lagercrantz m.fl inleder ekumenisk samling för fred 10-11 november.
november 2, 2022
Replik till SvD Ledare: Motverka ett polariserande samtal
Lotta Sjöström Becker i ett gästinlägg i SvD Ledare: "Ett starkt och livskraftigt civilsamhälle är en grundsten för en fungerande demokrati, vilket inte minst Sveriges historia är ett talande exempel på."
november 2, 2022
Finns det rum för fred och försoning?
I senaste numret av Lunds stifts tidskrift ”Uppdrag Mission” kan du läsa om utmaningar för fredlig utveckling i Colombia och Sydsudan. I dessa både vitt skilda och våldsplågade kontexter finns det enligt organisationerna Justapaz och CEPO hopp i ingångna fredsavtal men med bristande implementering får freden vänta på sig.
oktober 21, 2022
Webinarium om ungas engagemang för fred och rättvisa
Hur mycket pengar Sverige ska eller inte ska ge i bistånd diskuteras just nu flitigt - men hur påverkar egentligen biståndet livet för vanliga människor? Och vilka möjligheter skapar biståndet för unga? Kom på vårt webbinarium den 31 oktober och lyssna på hur bistånd har möjliggjort tre globala organisationers arbete för att öka ungas engagemang, frihet och trygghet!
september 27, 2022
Mobilisera för en annan värld på Ickevåld 2022
Förändra världen med Ickevåld! Den årligen återkommande mötesplatsen är tillbaka den 14-16 november på temat "Mobilisering för en annan värld". Under tre dagar möts vi i Umeå från olika strävanden, organisationer och positioner i ett utbyte om hur förändring skapas, utan våld och med rättvisan i fokus.