Aktuellt – Kristna Fredsrörelsen

Aktuellt från Kristna Fredsrörelsen

januari 12, 2021
Anbudsförfrågan: Utvärdering av del av Kristna Fredsrörelsens informations- och kommunikations
anslag 2018 – 2021
Kristna Fredsrörelsen (KrF) utlyser konsultuppdrag för utvärdering av måluppfyllelse i utvalda delar av info- och utbildningsinsatsen ” Var förändringen - ickevåld för fredliga och inkluderande samhällen” samt för att ta fram strategiska rekommendationer om metoder i kommande insatser.
januari 12, 2021
Från våldsnorm till fredsnorm – folkbildning för fred
Webinarieserie i fyra delar med fokus på hur vi förändrar samhället genom ickevåld. Fördjupa dig i praktiskt ickevåldsarbete, ickevåldskommunikation och konflikthantering, hållbart engagemang och mycket mer med start den 27 januari.
Mexiko: 20 år av närvaro för fred
Kristna Fredsrörelsen har sedan år 2000 bidragit med internationell närvaro i Chiapas i södra Mexiko. Militariseringen av landsbygden och rädslan för fortsatta övergrepp mot urfolken låg till grund för en vädjan till det internationella samfundet om stöd och närvaro.
Colombia: Leyner Palacios blir sannings-
kommisionär
Leyner Palacios, en av de människorättsförsvarare som Kristna Fredsrörelsen medföljer i Colombia, utsågs i slutet av september till att ingå i den nationella Sanningskommissionen.
Porträtt Shanti Grafström:
”Jag vill vara närvarande och se varje människa, det är en fredshandling”
Shanti Grafström är utbildad ickevåldstränare och medlem i Kristna Fredsrörelsen sedan 2019. För henne behövs både andliga drivkrafter och ickevåld i praktiken för att skapa en bättre värld.
december 14, 2020
Debatt: En hård klapp till svenska folket

”Det är på tiden att Sverige upphör att satsa våra gemensamma tillgångar nästan enbart på vapen och militär”, skriver Malin Nilsson och Lotta Sjöström Becker inför tisdagens beslut i riksdagen om propositionen Totalförsvaret 2021–2025. Debattartikel publicerad i Feministiskt Perspektiv.

december 2, 2020
Kristna Fredsrörelsen söker landrepresentant till Guatemala

Har du gedigen erfarenhet av projektutveckling, arbetsledning och arbete i konfliktdrabbade områden? Har du kunskap om situationen i Guatemala och metoden internationell medföljning? Vi söker nu en landrepresentant till Guatemala med placering i Guatemala city. Var med och utveckla vårt arbete för människorättsförsvarare!

december 2, 2020
Öva civilkurage för att agera mot orättvisor i vardagen
Öva civilkurage - kvällskurs i praktiskt ickevåld den 9 december. Två av Kristna Fredsrörelsens erfarna ickevåldstränare håller i en digital workshop som arrangeras av Rättighetscentrum i Norrbotten i samarbete med Norrbottens museum.
november 30, 2020
Kristna Fredsrörelsen söker vikarierande kommunikatör

Vill du ha ansvar för Kristna Fredsrörelsens operativa kommunikationsarbete? Vill du vara med och bygga en ickevåldsrörelse för oss som tror på fred och rättvisa? Vi letar nu efter en vikarierande kommunikatör med erfarenhet av informationsspridning och påverkansarbete.

november 30, 2020
Fredens väg som en inbjudan och ett kall
”Mångas ickevåldsengagemang är trosbaserat. Det är en styrka och en tillgång som Kristna Fredsrörelsen vill stödja och uppmuntra.”