Aktuellt – Kristna Fredsrörelsen

Aktuellt från Kristna Fredsrörelsen

maj 26, 2020
#MPNN för fred som det Nya normala

Bana väg för fred som det Nya normala I ett samlat upprop för fred som det Nya normala vänder sig Kristna Fredsrörelsen tillsammans med sina systerorganisationer inom IFOR till FN:s generalsekreterare och världens beslutsfattare. Vi vill understryka det akuta behovet av en ny väg framåt som leder oss mot mänsklig säkerhet genom global hälsa, rättvisa […]

maj 4, 2020
Ickevåld ska genomsyra traditionellt rättsutövande i Sydsudan
Integrated Development Organization (IDO) och Community Empowerment for Progress Organization (CEPO) är två organisationer som arbetar för fred genom ickevåld i Sydsudan. Sedan 2019 stödjer Kristna Fredsrörelsen dem för att bidra till positiv konfliktutveckling och hållbar fred i Sydsudan.
april 29, 2020
Stärkt skydd för kvinnliga människorätts
försvarare
Hotbilden mot kvinnor som kämpar för mänskliga rättigheter skiljer sig åt från den generella hotbilden som ofta utgår ifrån mäns behov. Genom långsiktigt arbete och konkreta insatser kan Kristna Fredsrörelsen nu agera på mer inkluderande sätt för att skapa skydd och säkerhet.
april 25, 2020
Kristna Fredsrörelsens stadgar

Kristna Fredsrörelsens stadgar, antagna av årsmötet 2020

april 24, 2020
Välkommen till årets första tränarträff!
Nu bjuder vi in till årets första tillfällen för vidareutbildning för dig som är diplomerad ickevåldstränare, har genomgått kursen Fred, ickevåld och ledarskap, är utbildad genom Salaams vänner, utbildad Kreativ aktivist och/eller har arbetat som fredsobservatör.
april 23, 2020
Använd inte corona för att stärka krigsmakten

(REPLIK till Moderaterna i Aftonbladet den 22 april 2020.) Sverige är i behov av högre beredskap, men inte genom militariserade samhällsfunktioner.

april 22, 2020
Utbildning i Fred, ickevåld och ledarskap
Nu kan du anmäla dig till distanskursen Fred, ickevåld och ledarskap på Härnösands folkhögskola. Utbildningen kombinerar lärdomar från sociala rörelser i Palestina, Israel och Sverige och ger en unik möjlighet att gå vidare till att bli utbildare i ickevåldsmetoder.
april 16, 2020
Verksamhets
berättelse och årsredovisning 2019

Nu kan du ladda ner Verksamhetsberättelse och årsredovisning för 2019 inklusive revisionsberättelse, eller läsa den direkt nedanför (klicka på bilden för helskärmsläge). Verksamhetsberättelse och årsredovisning 2019 med styrelsens och revisorernas underskrifter

mars 30, 2020
Kristna Fredsrörelsen och Coronaviruset
Coronavirusets framfart har på kort tid förändrat liv och samhällen runt hela jorden. Vi ser hur det tar sig in i folks hem och i viktiga samhällsfunktioner, hur det förändrar vår vardag, våra relationer och våra arbeten. Många är vi som upplever att livet är satt på paus men världen utanför har inte stannat.
mars 9, 2020
Välkommen till Kristna Fredsrörelsens årsmöte!
Varmt välkommen till Kristna Fredsrörelsens första digitala årsmöte! Den 25 april behandlar vi framtiden tillsammans och du som medlem har en viktig roll i skapandet av vår rörelse och verksamhet. Anmälan dig senast den 20 april.