Aktuellt – Kristna Fredsrörelsen

Aktuellt från Kristna Fredsrörelsen

juli 25, 2022
Brant uppförsbacke för vapenvägrare i Colombia
Militariseringen är på frammarsch och med den även frågan om ungas rätt att vägra vapen. I Colombia, ett land som präglas av våldsamma konflikter, är frågan ständigt aktuell och en del segrar har vunnits. Men vägen till rättssäkerhet i prövningen är brant.
juli 13, 2022
Achí-kvinnor drev fram fällande domar
Att minnas är att återuppleva. Marci Hernández Martínez var fredsobservatör i Guatemala 2014. Då fick hon bevittna hur en grupp med Achí-kvinnor reste sig för att vittna om de sexuella övergrepp som de blev utsatta för på 80-talet, under den väpnade konflikten.
Ett ödesdigert beslut
Den svenska regeringens snabba vändning om att gå med i NATO är ett historiskt beslut som får stora konsekvenser. Sverige går in i en kärnvapenallians och utsikterna för att Sverige ska skriva på kärnvapenförbudet är nu minimala.
juli 13, 2022
Tecknare i upprop mot NATO och kärnvapen
"Våld föder våld. Denna övertygelse delas av de tecknare som medverkar i detta bildupprop". Så börjar avsiktsförklaringen för "Tecknaruppropet Moment 2022”, ett oberoende initiativ som inkluderar tecknare från hela landet och som under våren förde in kulturen i debatten om Sveriges säkerhetspolitik.
juli 13, 2022
”Vad skulle vi göra om vi var ukrainare idag?”
Den frågan ställde sig fyra forskare inom fred, konflikt och ickevåldsmotstånd i slutet av mars, bara några veckor efter att de ryska styrkorna hade inlett sin brutala invasion i Ukraina.
juli 5, 2022
Marcelo Pérez Pérez, människorätts-
försvarare i Mexiko under hot
Kristna Fredsrörelsen stämmer in i den oro som 26 civilsamhällesorganisationer verksamma i Mexiko uttrycker för människorättsförsvararen Marcelo Pérez Pérez säkerhet. Hans ovärderliga och legitima gärning hotas av en häktningsorder på falska grunder som får långtgående konsekvenser för fred och rättvisa i Chiapas.
Uttalande: Ett oacceptabelt vägval
Sent i går kväll publicerade Nato ett samförståndsavtal som öppnar väg för Finlands och Sveriges medlemskapsförhandlingar i militäralliansen. I enlighet med avtalet kräver Turkiet att 33 personer från Sverige och Finland utlämnas.
juni 29, 2022
Krönika: ”Dubbelmoral är trots allt bättre än ingen moral alls”
Hur går en skarp retorik om fred ihop med vapenaffärer till diktaturer och auktoritära regimer? Krönika av Anna Ardin i senaste numret av Fredsnytt.
Pressmeddelande: Almedalens viktigaste samtal
Tre samtal om fred och ickevåld i tider av krig
juni 22, 2022
Fred och ickevåld i tider av krig på Almedalen 2022
Under årets Almedalsvecka i Visby arrangerar Kristna Fredsrörelsen tre separata seminarier. Högaktuella ämnen som bakgrunden till det väpnade våldet vi ser i Sverige idag, ickevåldets och pacifismens transformerande kraft i samhället och Sveriges möjliga roll som fredsaktör kommer att stötas och blötas. Välkommen att lyssna och delta, även online!