Aktuellt – Kristna Fredsrörelsen

Aktuellt från Kristna Fredsrörelsen

mars 30, 2020
Kristna Fredsrörelsen och Coronaviruset
Coronavirusets framfart har på kort tid förändrat liv och samhällen runt hela jorden. Vi ser hur det tar sig in i folks hem och i viktiga samhällsfunktioner, hur det förändrar vår vardag, våra relationer och våra arbeten. Många är vi som upplever att livet är satt på paus men världen utanför har inte stannat.

På Kristna Fredsrörelsen följer vi utvecklingen noggrant och tar myndigheternas rekommendationer på största allvar. Därför anpassas tills vidare alla våra utåtriktade aktiviteter till digitala format i största möjliga utsträckning och all vår kanslipersonal i Stockholm uppmanas att arbeta hemifrån för att bidra till att begränsa smittspridningen och samtidigt inte riskera sin egen hälsa. Vi informerar […]

mars 9, 2020
Välkommen till Kristna Fredsrörelsens årsmöte!
Varmt välkommen till Kristna Fredsrörelsens första digitala årsmöte! Den 25 april behandlar vi framtiden tillsammans och du som medlem har en viktig roll i skapandet av vår rörelse och verksamhet. Anmälan dig senast den 20 april.
mars 6, 2020
Ny grupp fredsobservatörer på väg till Latinamerika
Att skapa skydd för människorättsförsvarare i konfliktdrabbade områden är vad som väntar gruppen på tretton nya fredsobservatörer. Efter tre veckors förberedande utbildning lämnar de nu Sverige för att ansluta sig till sina kollegor i Colombia, Guatemala och Mexiko.
februari 18, 2020
Civilkurage i Västerås
Vill du lära dig hur du kan bidra till ett fredligare och mer inkluderande samhälle? Vill du få kunskap och konkreta verktyg? Kristna Fredsrörelsens lokalgrupp i Västerås bjuder in till en workshop om ickevåld och civilkurage.
februari 14, 2020
”Bara i ett fredligt land kan alla våra rättigheter uppnås”
Hortencia Lajuj ser mänskliga rättigheter som balans och förutsättningen för ett rättvist och harmoniskt samhälle. Hon är själv människorättsförsvarare från Guatemala och delar nu med sig av sin syn på fredsbyggande och motivationen till att stå upp för mänskliga rättigheter.
januari 31, 2020
Migrantkaravaner stoppas vid Mexikos södra gräns
Migranter som flyr fattigdom och gängkriminalitet i Centralamerika möter stängda gränser och hårt motstånd från mexikanska säkerhetsstyrkor.
januari 28, 2020
Nominera till Kristna Fredsrörelsens styrelse
Vem tycker du ska sitta i Kristna Fredsrörelsens styrelse?
januari 10, 2020
Extinction Rebellion mottagare av Martin Luther King-priset 2020
För 14:e året i rad delas Martin Luther King-priset ut. 2020 års prismottagare är den globala klimatrörelsen Extinction Rebellion Sverige som med ickevåldsmetoder visar på den brådskande nöden att lyssna på forskningen och ställa om vårt samhälle.
januari 9, 2020
Vapenvägran – en del i fredsrörelsens historia
Antimilitarism genom vapenvägran är en av grundbultarna i den radikala pacifismen som har varit med Kristna Fredsrörelsen sedan dess ursprung. Under de hundra år som gått har ställningstagandet fortsatt att vara aktuellt och idag stödjs även fredsaktörer internationellt som arbetar aktivt med frågan.
januari 8, 2020
Vägra vapen
- Vapenvägrare spelar stor roll för att sprida fredskultur. Det menar Martín Nates, generalsekreterare för organisationen Justapaz i Colombia som arbetar för rätten till samvetsvägran.