Var förändringen – Kristna Fredsrörelsen

Var förändringen

Vi måste själva skapa den värld vi vill ha. Alla kan bidra på sitt sätt.

”Var förändringen som du vill se i världen.”
Mahatma Gandhi

Bli medlem

Som medlem i Kristna Fredsrörelsen blir du del av ett globalt arbete för att befria världen från våld. Dessutom får du vår medlemstidning Fredsnytt, inbjudningar till intressanta arrangemang och möjlighet att träffa likasinnande genom en lokalgrupp.

Bli medlem nu

Bli givare

Ickevåldsmetoder är effektiva och billiga, men inte gratis. Vi behöver ditt stöd! Genom din gåva bidrar du till att stoppa svensk vapenexport, att människorättsförsvarare kan utföra sitt arbete utan fruktan, att skolbarn i Sydsudan får gå på fredsklubbar, och mycket annat. Allra gladast blir vi för autogirogivare.

Bli givare

Informera dig

Följ våra sociala medier och skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och ta en titt i vårt pressrum.

Läs om vår opinionsbildning

Bjud in oss

Vi kommer gärna till din församling, organisation eller annat sammanhang och pratar om Kristna Fredsrörelsen, våra frågor, eller ger någon av våra kurser.

Kontakta organisationssekreteraren för att få besök.

Gå med i en lokalgrupp

Träffa likasinnade och få möjlighet till engagemang genom någon av våra lokalgrupper.

Hitta en lokalgrupp nära dig.

Bli ickevåldstränare

Nästa möjlighet att bli ickevåldstränare är genom den distanskurs i ickevåld som vi ger i samarbete med Härnösands folkhögskola.

Läs mer om kursen.

Stöd till fredskämpar i Sverige och världen

november 29, 2019
”Fler månadsgivare skulle betyda mycket för Kristna Fredsrörelsen”
KG Hammar är tidigare Ärkebiskop och gästprofessor i Lund, känd av de flesta som en tydlig samhällsdebattör. Idag kallar han sig fredsaktivist och arbetar med fredsfrågor utifrån flera perspektiv.
Han menar att Kristna Fredsrörelsen är viktig idag i samhället och att organisationen behöver vara en starkare påverkanskraft, inte minst gentemot kyrkorna. ”Vi behöver våga se hur radikal Jesus var. En borgerlig medelklass-Jesus hittar vi inte i evangelierna. Och tiden börjar bli kort” Polariseringen vi ser i samhället idag visar på en svartvit människosyn, menar […]
november 29, 2019
”Jag hade inte levt idag om det inte vore för Kristna Fredsrörelsens medföljning”
Marcelo Pérez Pérez är katolsk präst i Chiapas i Mexiko och tillhör urfolksgruppen Tsotsil. Han leder folkrörelsen El Pueblo Creyente, "Det troende folket", som med stort mod utmanar starka ekonomiska och politiska krafter, droghandel och multinationella företags intressen i landets naturtillgångar.
november 29, 2019
”Tack vare Kristna Fredsrörelsen känner många ungdomar hopp”
I november 1975 ockuperades stora delar av Västsahara av Marocko. En ockupation som fortfarande pågår och där en stor del av befolkningen bor i flyktingläger i Algeriets öken.
november 29, 2019
”Vår makt ligger i det vi gör, inte det vi tycker att någon annan ska göra”
Amanda Portström kom i kontakt med Kristna Fredsrörelsen 2016 och är idag en av rörelsens flitiga tränare i ickevåld, civilkurage och konflikthantering. Hon pluggade i Uppsala och genom en vän blev hon inbjuden till ett möte med lokalgruppen på plats.
Leyner Palacios kämpar för freden i Colombia
Leyner Palacios kommer från Chocó i nordvästra Colombia. Med stor uthållighet och integritet kämpar han för ett slut på den väpnade konflikten i landet, upprättelse för offren och en verklig implementering av fredsavtalet med FARC-gerillan från 2016
Han var med i fredsförhandlingarna i Havanna som representant för offren för konflikten. Leyner förlorade själv 32 släktingar i massakern i Bojayá i Chocó 2002, den mest dödliga massakern under det mer än femtio år långa inbördeskriget. ”Innan tänkte jag att ingen kunde bära en större smärta än den jag bar. Men jag fick lyssna […]