Var förändringen – Kristna Fredsrörelsen

Var förändringen

Vi måste själva skapa den värld vi vill ha. Det kan vi göra på olika sätt - till exempel genom att stödja folkrörelser eller utöva civilt ickevåldsmotstånd.

Alla kan bidra till skapa fred – i vardagen såväl som i svåra konfliktsituationer. Civilt ickevåldsmotstånd omfattar till exempel demonstrationer, strejker, bojkotter och andra aktioner där personer verkar utanför institutionella ramverk, utan att själva använda våld.

Civilt motstånd är alltså inte synonymt med passivitet, utan innebär en organisering av aktioner som bestämt ruckar på en maktordning utan att bruka våld. Freds- och konfliktforskarna Sebastian van Baalen och Isak Svensson, vid Uppsala universitet, uttrycker det såhär i en artikel om den aktuella situationen i Ukraina: ”Under vissa förutsättningar kan civilt motstånd utgöra ett effektivt maktmedel som kan påverka såväl auktoritära regimer som ockupationsmakter och väpnade grupper.” [Utrikesmagasinet 2022-03-09]

”Var förändringen som du vill se i världen.”
Mahatma Gandhi

Bli medlem

Som medlem i Kristna Fredsrörelsen blir du del av ett globalt arbete för att befria världen från våld. Dessutom får du vår medlemstidning Fredsnytt, inbjudningar till intressanta arrangemang och möjlighet att träffa likasinnande genom en lokalgrupp.

Bli medlem nu

Bli givare

Ickevåldsmetoder är effektiva och billiga, men inte gratis. Vi behöver ditt stöd! Genom din gåva bidrar du till att stoppa svensk vapenexport, att människorättsförsvarare kan utföra sitt arbete utan fruktan, att skolbarn i Sydsudan får gå på fredsklubbar, och mycket annat. Allra gladast blir vi för autogirogivare.

Bli givare

Informera dig

Följ oss på sociala medier, skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och ta en titt i vårt pressrum.

Läs om vår opinionsbildning

Bjud in oss

Vi kommer gärna till din församling, organisation eller annat sammanhang och pratar om Kristna Fredsrörelsens frågor, eller ger någon av våra kurser.

Kontakta organisationssekreteraren för att få besök.

Gå med i en lokalgrupp

Träffa likasinnade och få möjlighet till engagemang genom någon av våra lokalgrupper.

Hitta en lokalgrupp nära dig.

Fördjupa dig i ickevåld

Distanskursen ”Fred, ickevåld och ledarskap” lär dig om ickevåld, strategiskt fredsarbete och konflikthantering med fältstudier i Palestina och Israel.

Läs mer om kursen.

november 28, 2019
”Min aktivism är min livsstil”
Martin Smedjeback är heltidsaktivist och en av de medlemmar som arbetat mot vapenexport på ett mycket aktivt sätt. Han kom in i Kristna Fredsrörelsen i början av 2000-talet och idag driver han djurrättsorganisationen Save Movement Sverige.
november 29, 2019
”Vår makt ligger i det vi gör, inte det vi tycker att någon annan ska göra”
Amanda Portström kom i kontakt med Kristna Fredsrörelsen 2016 och är idag en av rörelsens flitiga tränare i ickevåld, civilkurage och konflikthantering. Hon pluggade i Uppsala och genom en vän blev hon inbjuden till ett möte med lokalgruppen på plats.
juli 17, 2021
Colombias unga gör sig hörda
Sedan slutet av april och en bit in i juni har det pågått landsomfattande protester i Colombia. Kristna fredsrörelsen har följt demonstrationerna genom internationell observation i Bogotá och i Chocó-regionen. Tre unga röster från Colombia ger sin syn på händelserna.
juni 29, 2021
En ung rörelse intar världen med storm
Den globala klimatrörelsen Extinction Rebellion (XR) har tagit världen med storm genom villkorslös retorik och ofta spektakulära protestmetoder. 2020 tilldelades rörelsens svenska gren Martin Luther King-priset för att ”visa prov på en mångfald av ickevåldsmetoder” och ”inspirera till brett engagemang samt vara en god förebild för gemenskapens styrka över individualismen”.