Var förändringen – Kristna Fredsrörelsen

Var förändringen

Vi måste själva skapa den värld vi vill ha. Det kan vi göra på olika sätt - till exempel genom att stödja folkrörelser eller utöva civilt ickevåldsmotstånd.

Alla kan bidra till skapa fred – i vardagen såväl som i svåra konfliktsituationer. Civilt ickevåldsmotstånd omfattar till exempel demonstrationer, strejker, bojkotter och andra aktioner där personer verkar utanför institutionella ramverk, utan att själva använda våld.

Civilt motstånd är alltså inte synonymt med passivitet, utan innebär en organisering av aktioner som bestämt ruckar på en maktordning utan att bruka våld. Freds- och konfliktforskarna Sebastian van Baalen och Isak Svensson, vid Uppsala universitet, uttrycker det såhär i en artikel om den aktuella situationen i Ukraina: ”Under vissa förutsättningar kan civilt motstånd utgöra ett effektivt maktmedel som kan påverka såväl auktoritära regimer som ockupationsmakter och väpnade grupper.” [Utrikesmagasinet 2022-03-09]

”Var förändringen som du vill se i världen.”
Mahatma Gandhi

Bli medlem

Som medlem i Kristna Fredsrörelsen blir du del av ett globalt arbete för att befria världen från våld. Dessutom får du vår medlemstidning Fredsnytt, inbjudningar till intressanta arrangemang och möjlighet att träffa likasinnande genom en lokalgrupp.

Bli medlem nu

Bli givare

Ickevåldsmetoder är effektiva och billiga, men inte gratis. Vi behöver ditt stöd! Genom din gåva bidrar du till att stoppa svensk vapenexport, att människorättsförsvarare kan utföra sitt arbete utan fruktan, att skolbarn i Sydsudan får gå på fredsklubbar, och mycket annat. Allra gladast blir vi för autogirogivare.

Bli givare

Informera dig

Följ oss på sociala medier, skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och ta en titt i vårt pressrum.

Läs om vår opinionsbildning

Bjud in oss

Vi kommer gärna till din församling, organisation eller annat sammanhang och pratar om Kristna Fredsrörelsens frågor, eller ger någon av våra kurser.

Kontakta organisationssekreteraren för att få besök.

Gå med i en lokalgrupp

Träffa likasinnade och få möjlighet till engagemang genom någon av våra lokalgrupper.

Hitta en lokalgrupp nära dig.

Fördjupa dig i ickevåld

Distanskursen ”Fred, ickevåld och ledarskap” lär dig om ickevåld, strategiskt fredsarbete och konflikthantering med fältstudier i Palestina och Israel.

Läs mer om kursen.

juni 3, 2022
Fred, ickevåld och ledarskap
Stockholm +50 är över och det är tydligt att världens ledare står och stampar. Men det finns ingen tid att förlora. Har du inte heller tid att vänta? Vill du gå från ord till handling? Sök Fred, ickevåld och ledarskap!
juni 8, 2022
Stå upp för fred och rättvisa – Rädda Biståndet
Sveriges stöd till utsatta människor i världen hotas av stora nedskärningar. Samtidigt är vi i en kris av sällan skådat slag med ökande hunger och fattigdom, mindre demokrati och jämställdhet och en akut klimatkris. Vi accepterar inte att Sverige vänder världen ryggen när biståndet behövs mer än någonsin.