Landkontoret i Guatemala – Kristna Fredsrörelsen

Landkontoret i Guatemala

Acoguate: ett internationellt samarbete som söker historisk rättvisa och står upp för urfolks rättigheter.

Kontaktuppgifter till personalen finns på vår internationella webbplats swefor.org.

Fredsobservatör från ACOGUATE ser ut över äng.

Fredsobservatör från ACOGUATE under medföljning i regionen Ixquisis. Foto: Morgan Calise.

I Guatemala deltar Kristna Fredsrörelsen med en koordinatör och omkring fyra fredsobservatörer i samarbetsprojektet ACOGUATE tillsammans med ett flertal internationella civilsamhällesorganisationer från Europa och Nordamerika.

Mer om arbetet i Guatemala

januari 11, 2022
”Jag försöker se saker och ting ur ett intersektionellt perspektiv”
Lina Shemesani har nyligen anlänt från sin fredstjänst i Guatemala, men hon är inte klar med arbetet. Kristna Fredsrörelsens medlem Anna Wikman har träffat henne.
mars 8, 2021
Rädslan har gjort mig modig
Sedan tre år tillbaka har Maria Hernández representerat kvinnorna i den fredliga motståndsrörelsen i mikroregionen Ixquisis, Guatemala
november 26, 2020
Stora protester skakar det politiska styret i Guatemala
I Guatemala ökar missnöjet efter att kongressen antagit en hårt kritiserad budget under tvivelaktiga förhållanden. Lördagen den 21 november intog tiotusentals personer gatorna i huvudstaden Guatemala City för att protestera mot den sittande regeringen och våldsamma konfrontationer mellan demonstranter och polis ägde rum.
februari 14, 2020
”Bara i ett fredligt land kan alla våra rättigheter uppnås”
Hortencia Lajuj ser mänskliga rättigheter som balans och förutsättningen för ett rättvist och harmoniskt samhälle. Hon är själv människorättsförsvarare från Guatemala och delar nu med sig av sin syn på fredsbyggande och motivationen till att stå upp för mänskliga rättigheter.