Vinna-vinna - Kristna Fredsrörelsen

Vinna-vinna

Syftet med denna övning är att uppleva skillnaden mellan tävling och samarbete.

Genomförande:

Berätta inte syftet med eller namnet på övningen! Ge deltagarna korta instruktioner: Be dem ta med sig en stol och sprida ut sig i rummet för att sedan ställa sig på stolarna. Förklara att de från och med nu inte får prata med varandra, inte nudda marken, och inte hoppa fram med sina egna stolar. Målet är att så fort som möjligt ta sig till det ställe i rummet du pekar ut/alternativt genom en dörröppning. Ge signal att börja.

Deltagarna kommer sannolikt (om de inte redan gått för många kurser…) att ta instruktionerna som en tävling. Eftersom du aldrig har sagt att det gällde att komma först – bara att göra det så fort som möjligt gäller det förstås att hela gruppen ska ta sig till platsen/genom dörröppningen. Se därför till att applådera eller på annat sätt avsluta övningen först när alla klarat uppgiften.

Efteråt kan ni ha en spännande diskussion om vinna/vinna, vinna/förlora och olika synsätt. Om vi associerar tävling till den här situationen, hur tänker vi då i en riktig konfliktsituation? Koppla gärna tillbaka deltagarnas olika beteenden till diagrammet för konfliktbeteenden i materialdelen om ickevåld och konflikthantering.

Ett förslag är att be deltagarna göra kopplingar till hur det kan se ut i internationella konflikter.

• Tid:Ca 10 min
  • Material: Stadiga stolar – en till varje deltagare Ett ganska stort rum/yta
  • Kategori:Kort övning
  • Kategori:Samarbetsövning
Vinna-vinna
Vårt fredsarbete
april 18, 2024 Bli följeslagare i Palestina och Israel
april 17, 2024 Folkrörelsebiståndet under attack
april 13, 2024 Kristna Fredsrörelsen söker kommunikatör (vikariat)
april 9, 2024 Inkludera kunskap om Natos folkrättsbrott i skolan
Till våra nyheter
Var förändringen

Bli månadsgivare!

Möjliggör arbete för fred, ickevåld och rättvisa.

100kr 150kr 250kr
Var förändringen

För att lyckas måste vi vara många! Bli medlem du också.

Kom med oss