Vi bildar opinion – Kristna Fredsrörelsen

Vi bildar opinion

Vi är en ickevåldets röst i samhället. Genom våra kanaler sprider vi information, bildar opinion och verkar för att myndigheter och beslutsfattare ska bidra till en politik som förebygger våld och våldsamma konflikter.

För pressfrågor kontakta vår pressansvariga.

Debattartiklar

Pressklipp

Bildbank

Besök också gärna vår internationella hemsida www.swefor.org

Pressklipp

januari 19, 2022
Sändaren: Militär på Gotland – jippo eller freds
förebyggande?
Rysslands krav på omvärlden har skapat ett spänt säkerhetsläge i Europa. Svensk militär har också mobiliserat. Men Kristna Freds vill se andra lösningar och kallar den svenska mobiliseringen för ett försvarsjippo.
januari 19, 2022
Dagen: Kristna oense om svensk militär på Gotland
Upprustning eller ickevåld - hur ska kristna agera inför Rysslands agerande i närområdet?
december 10, 2021
Global Bar Magazine: Försvara det fria ordet och demokratin i Mexiko
juli 1, 2021
Uppmaningar till AP-fonderna och regeringen efter Riksrevisionens granskning
AP-fonderna bör vidta åtgärder för att det förvaltade pensionskapitalet ska bidra till Sveriges mål om en hållbar utveckling och regeringen bör se till att det ställs lagkrav på alla AP-fonderna, visar Riksrevisionens granskning som presenterades den 3 juni.
oktober 21, 2021
Debatt: Konflikter är nödvändiga – men inte kriget
Fred är vägen till fred. Ickevåldets principer ger oss kraft att arbeta mot våld och orättvisor och tillsammans bygga den förändring vi vill se.
oktober 20, 2021
Debatt: Utrikespolitiken behöver ett starkare demokratifokus
Den demokratiska utvecklingen i världen är på tillbakagång och civilsamhällets utrymme stryps. Regeringens demokratisatsning måste stärkas med mer av både handling och resurser. Det skriver 19 organisationer inför konferensen Stockholm International Democracy Talks.
juni 9, 2021
Debatt: Svenska vapen får inte hamna i krigets Jemen
Tio år har gått sedan en enig riksdag 2011 beslutade om skärpta regler för den svenska vapenexporten, till följd av den så kallade arabiska våren.  Syftet var tydligt – att sluta beväpna diktaturer. Men 2020 toppade Förenade arabemiraten listan av mottagarländer. Sju fredsorganisationer kräver: Den svenska vapenexporten måste upphöra.
juni 8, 2021
Debatt: Riksdagen måste fördöma våld mot Colombias unga sociala ledare
Sveriges riksdag bör granska Sveriges samarbete med Colombia, syna prioriteringar och fördöma det pågående våldet, framför allt mot landets unga. Det skriver företrädare för nio svenska organisationer.