Courses – Kristna Fredsrörelsen

Kurser

Kristna Fredsrörelsens vision är värld fri från våld, krig och förtryck. Vi tror att fred enbart kan skapas med fredliga medel, inte militära.
juli 3, 2020
Effektiv förändring genom Ickevåld
Att stå upp för allas lika värde och för en rättvis värld utan makt- och våldsutövning i Sverige och överallt i världen kräver civilkurage och stort personligt mod. Som folkrörelse för fred folkbildar Kristna Fredsrörelsen människor i att stå upp för varandra. Nu har du chans att bli certifierad utbildare i Ickevåld. Sök senast den 6 september.
juni 18, 2019
En introduktion till konfliktkänsligt utvecklings
samarbete
Denna workshop introducerar verktyg som gör att din organisation kan bedriva internationellt utvecklingssamarbete på ett medvetet sätt som inte bidrar till att förvärra spänningar och konflikter, utan istället stödjer faktorer som minskar risken för väpnad konflikt.
Konflikthantering
När människor med olika erfarenheter, idéer och fördomar delar plats kan konflikter uppstå. Men visste du att en konflikt kan vara ett första steg till gott samarbete? Därför talar vi om utbildning i konflikthantering istället för konfliktlösning.
Öva upp ditt civilkurage
Genom denna utbildning i civilkurage får du redskap för att agera konstruktivt i konfliktfyllda vardagssituationer. Vi övar dialog för att trappa ner en potentiell våldsam situation och tränar också upp en beredskap för att ingripa mot kränkningar.
juni 13, 2019
Agera mot orättvisor med ickevåld
Genom denna utbildning i ickevåld får du redskap för att agera mot orättvisor och förändra världen. Du lär dig vad ickevåld och våld är, om ickevåldsrörelser i världen och inte minst om ickevåldets metoder och strategier. Genom övningar, samtal och rollspel utforskar vi tillsammans ickevåldets kraft. Våldsnormens tid är förbi!