”Tack vare Kristna Fredsrörelsen känner många ungdomar hopp” - Kristna Fredsrörelsen

”Tack vare Kristna Fredsrörelsen känner många ungdomar hopp”

Datum: november 29, 2019 | Kategori: Stöd till ickevåldsarbete

I november 1975 ockuperades stora delar av Västsahara av Marocko. En ockupation som fortfarande pågår och där en stor del av befolkningen bor i flyktingläger i Algeriets öken.

Kristna Fredsrörelsen var med och startade ungdomsorganisationen NOVA år 2012, i syfte att stötta ungas ickevåldsliga engagemang i Västsahara. NOVA arbetar lokalt med ickevåldsligt fredsarbete och med att kämpa för självständighet. Abida Mohamed, tidigare ordförande för NOVA och själv uppvuxen i ett flyktingläger i Algeriet berättar:

Abida Mohamed. Foto: Kalle Jansson, Pråmfilm.

Det betydde oerhört mycket att NOVA skapades och visar tydligt unga i regionen att det finns andra vägar och möjligheter att nå fred och att vi tillsammans kan skapa någonting viktigt. Det var genom projektet som jag insåg hur kraftfullt ickevåld är som metod.

Ickevåld är för henne ett sätt att möta en hotfull situation med logik, istället för att fly eller att själv gå till attack. Hon berättar hur Kristna Fredsrörelsen spelat en helt avgörande roll både rent praktiskt för att skapa plattformen NOVA men också för att ge tro och hopp på att situationen går att förändra.

”Tack vare det stöd vi får från Kristna Fredsrörelsen och den solidaritet vi känner, är vi inte ensamma i vår kamp för ett fritt Västsahara”

Många unga västsaharier lever under mycket tuffa omständigheter med få framtidsutsikter. Denna känsla av isolering och utanförskap kan leda till våld och hat. Det är detta som plattformen NOVA vill motarbeta och istället kanalisera ungas engagemang till en positiv kraft.

Tack vare det stöd vi får från Kristna Fredsrörelsen och den solidaritet vi känner, är vi inte ensamma i vår kamp för ett fritt Västsahara. Alla behöver någon som tror på dig, uppmuntrar dig och känner med dig. Det gör att man orkar fortsätta.

Abida menar att trots att det finns unga som är uppgivna, är det även många som verkligen tror på att vägen framåt mot fred och rättvisa är möjlig.

– Idag känner många av oss stor motivation att arbeta för en politisk förändring med ickevåldsmetoder och många ungdomar tror på att de kan förändra sin situation.