Pressmeddelande: NATO – ingen quick fix till fred och säkerhet - Kristna Fredsrörelsen

Pressmeddelande: NATO – ingen quick fix till fred och säkerhet

Datum: maj 15, 2022 | Kategori: Debatt, Kärnvapen, NATO, NATO, Opinion, Pressmeddelanden

Fred byggs med dialog och rättvisa, säkerhet byggs med samarbete. Det är inte lätt, men det går. Kristna Fredsrörelsen kommenterar dagens beslut från Socialdemokraternas partistyrelse.

”Den militära alliansfriheten ligger fast. Detta är ett ställningstagande som aldrig inneburit passivitet. Tvärtom, det är ett aktivt ansvarstagande för säkerhet i vår del av världen.” så har socialdemokraternas kongress slagit fast och så står det på partiets hemsida. Tills idag.

Putins anfallskrig markerar ett brott i den säkerhetspolitiska ordningen i Europa. Vi vet inte vad som väntar efter den. Det är rimligt att känna rädsla och osäkerhet. Men det är inte rimligt att Sveriges regering förändrar grunden för svensk säkerhetspolitik i panik.

-NATO-medlemskap är inte en fråga som bör hanteras i hast. Vi i fredsrörelsen är djupt kritiska. Vi förstår att det finns andra positioner, men att ompröva Sveriges position utan en gedigen demokratisk process, det är inte värdigt Sveriges regering. NATO är ingen quick fix! säger Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare på Kristna Fredsrörelsen.

Fred byggs med dialog och rättvisa, säkerhet byggs med samarbete. Det är inte lätt, men det går. Att inkludera Sverige under NATO:s kärnvapenparaply ökar varken vår eller omvärldens säkerhet. Kärnvapenhotet kan bara avvärjas genom nedrustning. Ett NATO-medlemskap är ingen ”försäkring”, det ökar risken för angrepp. Den militära alliansfriheten har varit en nyckel till att hålla Sverige utanför krig. Den innebär också en möjlighet för Sverige att bidra till fred och säkerhet internationellt. Det behövs mer än någonsin.

PDF-version av pressmeddelandet: Pressmeddelande med anledning av Socialdemokraternas NATO-beslut 15maj 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Nathaly Salas, pressansvarig Kristna Fredsrörelsen
nathaly.salas@krf.se