Röster från en ockupation - Kristna Fredsrörelsen

Röster från en ockupation

Date: september 2, 2022 | Kategori: Artiklar Fredsnytt

Våren 2022 genomförde Maria Bruce en studieresa till Palestina och Israel som del av folkhögskolekursen Fred, ickevåld och ledarskap. Marias engagemang för fred och ickevåld var något Kristna Fredsrörelsen ville veta mer om och porträttera men längs vägen trädde andra röster fram.

Vi hörs på telefon. Maria Bruce svarar reflekterande och eftertänksamt på mina frågor. Vi pratar om den första kontakten med Kristna Fredsrörelsen, de fördjupade kunskaperna om ickevåld och den senaste kursen Fred, ickevåld och ledarskap på Härnösands folkhögskola.

Maria Bruce. Medlem i Kristna Fredsrörelsen som nyligen har läst kursen Fred, ickevåld och ledarskap.

Under pandemin har Marias deltagande på Kristna Fredsrörelsens seminarier och workshops varit frekvent och intrycken är många. Hon kopplar ihop sitt engagemang med sina privilegier och och vad hon kan göra för att använda dem till andras fördel. Hela samtalet präglas av en underton som Maria till slut klär i ord:

– Jag vill hellre att ni upplåter denna plats till någon annans röst än min

Okej, då gör vi så.

Under studieresan med Fred, ickevåld och ledarskap träffade Maria ett tjugotal organisationer och individer som arbetar med ickevåldsmotstånd under ockupation i Israel och Palestina. Daoud Nassar driver Tent of Nations, en utbildnings- och miljögård belägen sydväst om Betlehem. Idag är Tent of Nations omgiven av bosättningsblocket Gush Etzion. Issa Amro är palestinsk aktivist och 2010 års mottagare av FN:s sändebuds människorättspris i Palestina.

Här får ni ta del av deras röster.

”Vi behöver en massa kreativa idéer för att folk ska tro på att ickevåld är den bästa lösningen”

På terassen hos Issa Amro och Youth Against Settlements, april 2022.

Sitter i samma båt

”Vi sitter alla i samma båt. Jag, mina israeliska vänner och de som stöttar Palestina internationellt. Vi jobbar tillsammans för att uppnå förändring. Vi kan inte göra det ensamma, vi behöver ert stöd, er sympati och vi behöver ert skydd och att ni för vår talan. Det är en ockupation, inte en konflikt. Det är ett land som ockuperar ett annat land.

Till alla de som efterfrågar en lösning är mitt svar följande: lösningen är att öka kostnaderna för den israeliska ockupationen så att israelerna ser behovet av att sluta fred.

Hur ökar vi kostnaderna för ockupationen? Genom att vara smarta och kreativa. Vi behöver en massa kreativa idéer för att folk ska tro på att ickevåld är den bästa lösningen.”

– Issa Amro

En konstruktiv väg framåt

”Vad ska man göra när människor lever under såhär svåra omständigheter, när de trycks in i ett hörn, när de provoceras med våld och inte har något framtidshopp?

Vi vill omsätta den negativa energin som många kan bära på och göra något konstruktivt av den. Vi vill att vår gård ska vara öppen för alla så att de kan komma hit och se situationen med sina egna ögon för att sedan åka härifrån och berätta för omvärlden.”

-Daoud Nassar

Daoud Nassar, ickevaldsaktivist och jordbrukare, Tent of Nations, April 2022.

Tent of Nations och Youth Against Settlements

Tent of Nations är en ekologisk gård som arbetar för försoning och utbildning. Marken har varit i den palestinska familjen Nassars ägo i över hundra år. Den israeliska regeringen har förklarat området som den statlig egendom, vilket familjen bestridit i tre decennier. De arbetar för ickevåld under sloganen ”Vi vägrar vara fiender.”

Issa Amro är en högprofilerad palestinsk fredsaktivist och en medgrundare av organisationen ”Youth Against Settlements”, som har sin bas i Hebron. De organiserar ickevåldsliga aktioner och civil olydnad mot ockupationen.

Anna Wikman

Är du intresserad av att gå- eller veta mer om kursen Fred, ickevåld och ledarskap? Läs mer här!

Artikeln är ursprungligen publicerad i Kristna Fredsrörelsens medlemstidning Fredsnytt. Läs hela numret här.