Kristna Freds deltar när Farsta kraftsamlar

Vi älskar Farsta!

Date: september 22, 2023 | Kategori: Aktivera dig, Aktiviteter, Ickevåld, Opinion

Kristna Fredsrörelsens ickevåldstränare deltog när Farsta kraftsamlade för stärkt gemenskap i den våldsdrabbade stadsdelen.

Våldsdådet i juni, då fyra personer blev skjutna och två avled, skapade stor förtvivlan i Farsta – och en vilja till starkare gemenskap och stolthet för den egna stadsdelen.

We Love Farsta är ett lokalt initiativ av Farstabor.

Söndagen den 24 september 2023 bjöd Farstaborna in till festivalen We Love Farsta. Konserter, dans, workshops, föreläsningar och diskussioner avlöste varandra i Farsta Centrum. Hur ska Farstaborna tillsammans skapa förändring?

– Det blir en bred festival för alla Farstabor, där man både kan fylla på sin kunskapsbank och vara med och fira vår stadsdel, sade initiativtagaren Camilla Escobar till tidningen Mitti inför festivalen.

Här kan du läsa mer om festivalen och alla de som deltog.

Vad är grundorsaker till våld och hur kan vi bryta en våldsspiral?

Ickevåldsträning. Förgrunden ickevåldsledare som talar till grupp, två deltagare lyssnar.

Ickevåldsworkshop We Love Farsta 2023

Kristna Freds ickevåldstränare Anna Wikman och Sandra Eriksson bjöd in till i en ickevåldsworkshop i Centrumkyrkan där festivalbesökarna välkomnades att testa på olika sätt att bemöta våld och konflikter utan att själva använda våld. Ickevåldsstrategier såsom dialog, civilkurage och konflikthantering introducerades.

Skulle du vilja få besök av våra ickevåldstränare? Kontakta oss! info@krf.se

Stöd vårt praktiska fredsarbete: