Sök distanskursen Fred ickevåld och ledarskap!

Kurs i Fred, ickevåld och ledarskap

Datum: januari 20, 2024 | Kategori: Aktiviteter, Ickevåld, Utbildning

Vill du ha erfarenhet av internationellt fredsarbete? Skulle du vilja stärka din förmåga att agera i din vardag eller bidra till konstruktiv konflikthantering på jobbet? Ansök till kursen Fred, ickevåld och ledarskap senast den 15 april!

Muralmålning med Nelson Mandela på muren Israel Palestina 2022

Muralmålning med Nelson Mandela på muren mellan Israel och Palestina. Fotot är taget 2022 under Fred ickevåld och ledarskaps studieresa.

Världen behöver eldsjälar som vill kavla upp ärmarna och skapa förändring. Som förstår vikten av ett helhetsperspektiv på miljö, konflikt och rättigheter. Fred ickevåld och ledarskap är en kurs i strategiskt fredsarbete och konflikthantering med fokus på Palestina och Israel.

• Fred, ickevåld och ledarskap ger dig inblick i hur konflikters dynamik hänger samman med klimatfrågor, mänskliga rättigheter, religion, intersektionalitet och ledarskap.
  • Kursen innebär en fördjupning i Palestina och Israel, i ickevåldsaktivism, kultur, motstånd, historia och fredsarbete.
  • Kursen ger dig nätverk, möjligheter och erfarenheter att agera för fred! Från civilkurage i vardagen till internationellt fredsarbete.

Du får lära dig att leda med ickevåld och får lära utifrån erfarenheter från sociala ledare och människorättsförsvarare i Palestina och Israel, med stor erfarenhet av fredsarbete i en konfliktzon.

Kursen innefattar vanligtvis en studieresa till Palestina och Israel. På grund av kriget mellan Israel och Hamas och det eskalerade våldet och den kraftigt försämrade situationen på Västbanken är resorna satta på paus tills det är möjligt att återvända.

Att vara en resandekurs som jobbar för fred i en tid och region som befinner sig i krig är svårt. Vi som är mot krig, vi som är mot och fördömer våld mot civila. Det gäller lika mycket i framtiden, idag, eller tidigare. Det gäller oavsett vem som är angripare. Vi längtar efter och önskar våra vänner som lever i Palestina och Israel trygghet. Vi kommer att resa tillbaka så fort det är möjligt. Mötet mellan människor är viktigare än någonsin!

Genom att gå kursen får du en unik möjlighet att gå vidare till att bli utbildare i ickevåldsmetoder och praktisk träning i ingripandetekniker som stärker civilkurage och andra verktyg för att agera mot orättvisor i vardagen. Kunskaperna kan även användas för konstruktiv konflikthantering på jobbet och i andra sammanhang.

Terminstider 2024:

Hösttermin: 26 augusti 2024 – 13 januari 2025

Ansök senast den 15 april

Mer information och anmälan

Kursen ges i samverkan med Härnösands Folkhögskola och Studieförbundet Bildas studiecenter i Jerusalem.