Årets fredspris tilldelas japanska organisationen Nihon Hidankyo - Kristna Fredsrörelsen

Årets fredspris tilldelas japanska organisationen Nihon Hidankyo

Datum: oktober 11, 2024 | Kategori: Ickevåld, Kärnvapen, Opinion, Säkerhetspolitik

Kristna Fredsrörelsen välkomnar den norska Nobelkommitténs beslut att tilldela den japanska organisationen Nihon Hidankyo årets fredspris för sin kamp för en värld fri från kärnvapen.

– Det är oerhört viktigt att ständigt påminna om konsekvenserna av den kärnvapenbomb som fälldes för nästan 80 år sedan. Nihon Hidankyos långa och uthålliga kamp får oss att reflektera över vårt sätt att bygga säkerhet idag. Kärnvapen innebär inte något skydd utan utgör det största hotet mot mänsklighetens överlevnad, säger Kristna Fredsrörelsens generalsekreterare Lotta Sjöström Becker och fortsätter:

– Att en rörelse som Nihon Hidankyo får fredspriset sänder också en betydelsefull signal i dessa tider då fredsengagemang på gräsrotsnivå ofta misstänkliggörs. Det stärker oss alla i den globala fredsrörelsen och inspirerar oss att fortsätta kämpa för fred och rättvisa.

– Fredspriset är dessutom en viktig markering mot de länder som idag mer eller mindre uttryckligen hotar med kärnvapen, som exempelvis Ryssland. Den norska Nobelkommittén understryker vikten av att bevara den tabustämpel som länge omgärdat kärnvapenanvändning. Det är ett budskap som också Sveriges regering bör ta till sig, särskilt efter inträdet i Nato, vars militära doktrin inkluderar avskräckning med just kärnvapen, avslutar Lotta Sjöström Becker.