Kristna Fredsrörelsen söker en ekonomiansvarig - Kristna Fredsrörelsen

Kristna Fredsrörelsen söker en ekonomiansvarig

Datum: oktober 9, 2025 | Kategori: Lediga jobb

Vill du bidra till fred och rättvisa? Nu har du chansen att spela en nyckelroll i att säkerställa en stabil grund för vårt arbete. Vi söker en engagerad och strukturerad ekonomiansvarig som vill bidra till en värld utan våld. Ansök senast den 2 november.

Om oss

Kristna Fredsrörelsen är en ideell förening som arbetar för fred och rättvisa, ett samhälle utan våld och ett hållbart sätt att leva. Vi stödjer hotade människorättsförsvarare och stärker fredsaktörer i konfliktområden samt bedriver vi folkbildnings- och opinionsarbete i Sverige. Kristna Fredsrörelsen är en medlemsbaserad organisation med aktiva medlemmar spridda över Sverige. Vi är ca 30 anställda i Sverige, Colombia. Guatemala och Mexiko. Vårt kansli ligger i Ekumeniska Centret i Alvik, Stockholm, där du blir en del av ett engagerat team på 10 medarbetare. Läs mer Kristna Fredsrörelsen här.

Ditt uppdrag

Som ekonomiansvarig har du det övergripande ansvaret för Kristna Fredsrörelsens ekonomifunktion och arbetar både operativt och strategiskt. Du säkerställer korrekt ekonomisk redovisning enligt god intern kontroll och ser till att vi uppfyller interna och externa krav. I ekonomiansvaret ingår också ansvar för att upprätthålla system som främjar god kvalité och effektivitet i organisationens ekonomihantering och löneadministration.

I rollen ingår

  • Samordning av KrF:s ekonomifunktion samt ansvar för löpande redovisning, löneadministration och årsredovisning
  • Ekonomisk uppföljning och analys
  • Att hantera kassaflöden och bankrelationer, övervaka föreningens bankkonton och samlade likviditet
  • Controllerstöd avseende givaravtal
  • Ansvar för att främja ett aktivt antikorruptionsarbete
  • Säkerställa god intern styrning och kontroll samt att följa upp och rapportera mot kvalitetskod, Giva Sverige och Svensk insamlingskontroll

Vem vi söker

Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och som har ett strategiskt tänkande. Du trivs i en roll där du kombinerar detaljer med helhetsperspektiv och har ett intresse av att stödja kollegor i ekonomiska frågor.

Kvalifikationer

  • Civilekonom eller motsvarande kvalificerad ekonomisk utbildning
  • Gedigen erfarenhet av bokföring och extern redovisning inklusive årsredovisning samt löneadministration.
  • Erfarenhet av ekonomihantering i projekt, budgetering och uppföljning
  • Kännedom om redovisningspraxis inom branschen (Giva Sverige, Svensk Insamlingskontroll, Sida)
  • Goda kunskaper i Office-paketet, svenska samt engelska. Spanskakunskaper mycket meriterande
  • Erfarenhet från ideell sektor eller internationellt arbete

Personliga egenskaper

  • God förmåga att ta helhetsansvar och att hantera såväl löpande uppgifter som större processer
  • Vilja att skapa mervärde utifrån din roll
  • Noggrann, effektiv och lösningsorienterad
  • Välorganiserad och strukturerad även under press.
  • God kommunikativ förmåga och stödjande gentemot kollegor

Övrig information

Placering: Alvik, Stockholm

Tillträde: Enligt överenskommelse

Sysselsättningsgrad: Heltid, deltid kan diskuteras om intresse finns

Anställningsform: Tillsvidare, sex månaders provanställning tillämpas

Ansökan

Skicka ditt CV och personligt brev till rekrytering@krf.se senast 2 november. Intervjuer sker löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Kontakt

Vid frågor om tjänsten, kontakta:

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med rekryterare samt säljare av annons- eller bemanningslösningar.