Våldsmotstånd och fredslängtan – Kristna Fredsrörelsen

Våldsmotstånd och fredslängtan

Date: september 7, 2021 | Kategori: Aktiviteter, Klimaträttvisa, Opinion

Kan tro och handling förändra världen? Kristna Fredsrörelsen och Sigtunastiftelsen bjuder in till en mötesplats med samtal och reflektioner om hur tro och övertygelse kan skapa förändring. Vi kommer också att lyssna på de som med risk för sina liv verkar för mänskliga rättigheter och fredsbyggande. Med tron som drivkraft är deras övertygelse att ickevåld är vägen mot fred. Ett samtal som strävar bortom polemik och enkla svar.

Programmet pågår 16-17 september. Du är varmt välkommen att delta i en, flera eller alla programpunkter.

Att söka ett språk för kraft och mod

Tid: 16 september kl. 19.30-21
Plats: Stora salen, Sigtunastiftelsen
Anmälan: Då antalet platser är begränsat vill vi att du föranmäler dig, på denna länk.

Innehåll: Musik, poesi och samtal. Medverkar gör Anna Ardin, författare och diakon i Equmeniakyrkan, Celina Falk, Svenska kyrkans representant i Kyrkornas världsråds centralkommitté, Alf Linderman, direktor på Sigtunastiftelsen och Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare Kristna Fredsrörelsen.

Eva-Maria Munck framför egna sånger och kontemplativa stycken av Erik Satie.
Kristina Hellqvist läser texter av den nederländska författaren Etty Hillesum.

Fred med jorden – klimatförändringar, hotade ekosystem och människans plats på jorden.

Tid: 17 september kl. 9-10
Plats: Online
Anmälan: Görs på denna länk. En Zoomlänk skickas till de som anmäler sig.

”Vad kan fredsrörelsen och kyrkorna lära av urfolkens syn på samspelet med naturen?” ”Hur kan vi sluta misshandla vår livsmiljö och skapa fred med jorden?”

Medverkande: Ingrid Inga, ordförande samiska rådet i Svenska kyrkan, Karin Wiborn, kyrkoledare Equmeniakyrkan, Peter Halldorf, författare och pastor, Pella Thiel, medgrundare End Ecocide Sweden. Celina Falk, Svenska kyrkans representant i Kyrkornas världsråds centralkommitté, leder samtalet.

Fred utan vapen

Tid: 17 september kl. 13-14
Plats: Online
Anmälan: Görs på denna länk. En Zoomlänk skickas till de som anmäler sig.

”Hur kan vi bygga mänsklig/kollektiv/gemensam säkerhet utan militär upprustning och fler poliser?” ”Vilken roll kan trosbaserat fredsarbete spela?”

Medverkande: Isak Svensson, professor i fred och konflikt vid Uppsala universitet, Fredrika Gårdfeldt, präst, aktiv i Svenska präster och pastorer mot kärnvapen och styrelseledamot i Kristna Fredsrörelsen, Peter Weiderud, politiker och journalist samt direktör för Svenska institutet i Alexandria, UD, Sara Lindblom, ordförande Kristna Fredsrörelsen. Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare Kristna Fredsrörelsen, leder samtalet.

Tips: Interfaith call for Ecocide Law September

Den 16 september håller End Ecocide Sweden konferensen Interfaith call for Ecocide Law September där inbjudna kan ta del av initiativet Faith for Ecocide Law – en internationell, interreligiös koalition som verkar för att storskalig miljöförstöring ska införas som ett femte tillägg till Romstadgan som brott mot freden och folkrätten vid Internationella Brottmålsdomstolen. Initiativet syftar till att samla religiösa och andliga samfund, ledare och röster för att uttrycka sitt stöd för ekocidlagstiftning inför FN:s kommande konferenser om biologisk mångfald, klimat och hållbar utveckling. Konferensen har många beröringspunkter med de programpunkter Kristna Freds och Sigtunastiftelsen anordnar och vi tror att du som är intresserad av dessa frågor kan lära dig mycket av att kombinera dessa två program. Tiderna krockar inte. Läs mer på denna länk.

Programmet genomförs med stöd av Studieförbundet Bilda.

Pressmeddelande: Ekumenisk samling – ett dygn för våldsmotstånd och fredslängtan 2021-09-08

Logotyp Våldsmotstånd och fredslängtan (PNG)

Presskontakt: Nathaly Salas, Kristna Fredsrörelsen