Debatt: Nej vi är inte pro-fascister för att vi är emot att skicka vapen - Kristna Fredsrörelsen

Debatt: Nej vi är inte pro-fascister för att vi är emot att skicka vapen

Date: mars 18, 2022 | Kategori: Debatt, Internationell medföljning, Opinion, Pressklipp, Säkerhetspolitik, Vapenexport

Lotta Sjöström Becker i GPdebatt: Pacifism och ickevåld är inte passiv acceptans av våld utan en övertygelse som konkret och aktivt, genom ord och handling, bidrar till fred och påvisar orättvisor.

GPdebatt 2022-03-18

I våldsdrabbade områden bidrar ickevåldsmetoder, som internationell observation, till ökat handlingsutrymme för civilbefolkning och människorättsförsvarare. Detta är alltså inte en utopi – utan praktiker som pågår på många håll i världen.

Den ukrainska regeringens kontinuerliga medverkan i samtal med Ryssland i vad som utifrån framstår som lönlösa försök till diplomati är bokstavligen livsviktig för oss alla. Det är även de krafter som enas för att bistå människor som flyr krigets Ukraina. Det går inte heller att underskatta de många exempel på ickevåldsligt motstånd från ukrainare och ryssar som protesterar mot kriget.

Läs hela debattartikeln på GPdebatt.