Replik till SvD Ledare: Motverka ett polariserande samtal - Kristna Fredsrörelsen

Replik till SvD Ledare: Motverka ett polariserande samtal

Date: november 2, 2022 | Kategori: Debatt, Opinion, Pressklipp

Lotta Sjöström Becker i ett gästinlägg i SvD Ledare: "Ett starkt och livskraftigt civilsamhälle är en grundsten för en fungerande demokrati, vilket inte minst Sveriges historia är ett talande exempel på."

FN:s handlingsplan Agenda 2030 ger Svenska Dagbladets ledarskribent Mattias Svensson inte mycket för. I en ledare den 14 oktober kallar han FN:s handlingsplan bland annat för ”En bov i dramat” och ” en illa dold sysselsättningsåtgärd” för en tidigare S-minister. I sin ledare den 24 oktober lyfter Mattias Svensson fram bland annat Kristna Fredsrörelsens arbete för ickevåldslig hantering av konflikter som ett exempel på verksamhet som ”kan stärka misstanken om att FN med den här sortens mål mest vill ordna sammankomster där fina människor pratar om fina saker, gärna för skattepengar.”

Vi håller inte med, inte om vad biståndspengarna går till och inte om hans generella omdöme om Agenda 2030. Och vi kan på goda grunder argumentera för att vårt arbete gör skillnad.

Läs hela gästinlägget i Svenska Dagbladet här