ETC: Wallenbergs direktörer hängde med statsministern till Erdogan - Kristna Fredsrörelsen

ETC: Wallenbergs direktörer hängde med statsministern till Erdogan

Datum: november 23, 2022 | Kategori: NATO, Pressklipp

Ulf Kristersson (M) upp­vaktade Erdogan i Ankara – då följde Saab och andra ­storbolag med. Problematiskt, tycker Kristna Freds­rörelsen.

Pressklipp från Dagens ETC den 23 november 2022.

När statsminister Ulf Kristersson (M) för ett par veckor sedan besökte Turkiet för att övertyga Recep Tayyip Erdogans regering om att släppa in Sverige i Nato var han inte ensam. Med på resan var också representanter för försvarsjätten Saab och fem andra svenska storföretag, vilket Dagens industri berättade om i förra veckan.

Kristna Fredsrörelsens generalsekreterare Lotta Sjöström Becker säger till Dagens ETC att detta visar att Natomedlemskap leder bort från strävan efter fred.

Enligt Sveriges ambassadör för Natoförhandlingarna Oscar Stenström är handeln med Turkiet och Sveriges Natoprocess två helt skilda frågor.

– Om frågorna är helt separata, varför åker de i så fall med en näringslivsdelegation, frågar sig Lotta Sjöström Becker i artikeln i Dagens ETC.

”Det visar oss att ett Natomedlemskap leder oss bort från strävan efter fred och gemensam säkerhet. En sådan bygger man på folkrätt och demokrati inte på upprustning och vapenexport”

Lotta Sjöström Becker menar att resan sätter ljuset på att öppnandet för vapenexport till Turkiet är en av punkterna i överenskommelsen mellan de båda länderna. Det innebär att Sverige är med och beväpnar en odemokratisk regim, anser hon.

– Det visar oss att ett Natomedlemskap leder oss bort från strävan efter fred och gemensam säkerhet. En sådan bygger man på folkrätt och demokrati inte på upprustning och vapenexport.

Läs hela artikeln i Dagens ETC här