Utrikesdeklaration 2024: närområde framför globala kriser - Kristna Fredsrörelsen

Utrikesdeklaration 2024: närområde framför globala kriser

Datum: februari 29, 2024 | Kategori: Opinion

Skymning i svensk utrikespolitik när freden inte kommer först, eller alls faktiskt. Kristna Fredsrörelsen kommenterar regeringens utrikespolitiska deklaration och delar Concord Sveriges analys.

Som Concord Sverige konstaterar i sin analys av utrikesdeklarationen ser man inte mycket av globala perspektiv eller fokus på hållbar fred. Agenda 2030 nämns över huvud taget inte, så varför använder inte regeringen den globala vägkartan som Sverige ska bidra till? ⁠

Hur liten regeringen än vill göra världen i sina utrikespolitiska ambitioner så är Sverige del av hela världen där fokus på folkrätt och fred med vår jord hade behövts lyftas fram mer. ⁠ Fred och rättvisa går hand i hand och den akuta situationen i Gaza belyser hur mänsklig säkerhet och mänskliga rättigheter behöver vara i fokus för svensk utrikespolitik.⁠

Regering använder i sin deklaration folkrätten selektivt, men vi menar att den alltid försvaras i sin helhet. Israels rätt till självförsvar motiverar inte den kollektiva bestraffning av Gazas befolkning som har lett till den katastrofala humanitära situationen som vi ser idag. Sverige måste kraftfullt kräva eldupphör och avbryta allt militärt samarbete med Israel för att inte bli direkt medskyldigt till fortsatt lidande bland oskyldiga civila palestinier.

-Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare

Kristna Fredsrörelsen. ⁠