23 oktober: Webbinarium om ickevåldsmotstånd – tema Belarus - Kristna Fredsrörelsen

23 oktober: Webbinarium om ickevåldsmotstånd – tema Belarus

Datum: oktober 14, 2024 | Kategori: Aktivera dig, Aktiviteter, Ickevåld

Välkommen på webbinarium den 23 oktober. Vi fokuserar den här gången på ickevåldets möjligheter och förutsättningar. Och vi gör det med utgångspunkt i utvecklingen i Belarus, ett land i vår absoluta närhet.

Grafisk design med texten: Webbinarium 23 oktober Belarus och ickevåldsmotstånd.

Regimens stenhårda och mångåriga förtryck i Belarus har nästan uteslutande mötts av ickevåldsmotstånd. Har detta motstånd varit framgångsrikt? Det spontana svaret kanske är nej, med tanke på att repressionen idag är hårdare än på länge. Men samtidigt har det enträgna ickevåldsmotståndet spelat en viktig roll för att åstadkomma en djupare förändring av samhället, något som på sikt också kan bidra till en positiv, demokratisk utveckling av landet.

Vad kan vi dra för lärdomar av det som sker och har skett i Belarus? Finns det några beröringspunkter med situationen här i Sverige? Vad kan vi lära oss av det belarusiska ickevåldsmotståndet? Och hur kan vi stötta dem som kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter i Belarus och andra länder?

Vi välkomnar alla medlemmar i Kristna Fredsrörelsen till en digital träff med fokus på ickevåldsmotstånd med utgångspunkt i Belarus. Webbinariet inleds med en presentation av vår tematiska rådgivare Martin Uggla, som följt utvecklingen i Belarus på nära håll i mer än tjugo år och räknas som en av Sveriges främsta kännare av landet. Tidigare i år publicerade han en bok om den belarusiska demokratirörelsens motståndskamp (Lukasjenkas land – Makten, motståndet och hoppet). Efter presentationen ges utrymme för frågor, samtal och diskussion kring dagens tema.

När: 23 oktober kl. 19:00–20:00
Plats: Digitalt via Zoom (länk till mötet skickas ut till anmälda inför träffen)
Anmälan: Gör din anmälan till info@krf.se. OBS! Du behöver vara medlem för att kunna anmäla dig till detta event.

Är du inte medlem eller har missat att förnya ditt medlemskap för 2024?
Gör det snabbt och enkelt här: Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen!

Varmt välkommen!