Sändaren: Militär på Gotland – jippo eller freds förebyggande? - Kristna Fredsrörelsen

Sändaren: Militär på Gotland – jippo eller freds
förebyggande?

Datum: januari 19, 2022 | Kategori: Debatt, Opinion, Pressklipp

Rysslands krav på omvärlden har skapat ett spänt säkerhetsläge i Europa. Svensk militär har också mobiliserat. Men Kristna Freds vill se andra lösningar och kallar den svenska mobiliseringen för ett försvarsjippo.

(Pressklipp från artikel i Sändaren den 19 januari 2022)

Lotta Sjöström Becker, ­generalsekretare på Kristna Freds, tror inte att militära satsningar löser problemen:

– Hur kan vi nå en säkerhetssituation i Europa som är hållbar och som inkluderar alla medborgare? Svaret är inte att skicka militär och stridsvagnar till Gotland, det är bara ett försvarsjippo som skapar oro och osäkerhet.

Men går det att hantera en ­auktoritär ledare som Putin utan militära medel?

– Ja, absolut. Men det finns ingen quick fix. Putin driver en linje utifrån sin maktstruktur. Den kan förändras om vi ökar de politiska och diplomatiska ansträngningarna och samtidigt långsiktigt stöttar Rysslands folk att gå i demokratisk riktning. Men just nu är det ett gäng försvarshökar som leder. Vi måste vända oss till andra i civilsamhälle, för att finna hållbara lösningar.

Lästips: Grannlaga

av Lars Ingelstam

Forskaren och författaren Lars Ingelstam beskriver i boken Grannlaga hur Sverige istället för militär upprustning bör satsa på diplomati, handel och gräsrotsaktiviteter för att skapa goda relationer med grannlandet Ryssland och därmed förebygga konflikt. Genom dialog inte bara mellan politiker, utan mellan folken, kan samarbetet och relationen till Ryssland stärkas. Här kan du läsa och ladda ner boken i sin helhet.